Besteding catering festivals boven opbrengst entree

Besteding catering festivals boven opbrengst entree

Het aantal festivals blijft groeien. De bestedingen aan catering op die evenementen zijn de afgelopen jaren verdrievoudigd, weet directeur Joost Carlier van Loc7000. 'Bestedingen aan catering overvleugelen nu soms de opbrengsten van entreegelden.

'Catering is onmisbaar voor festivals. Het bestedingspatroon is de laatste jaren verdrievoudigd', aldus Carlier (op de foto rechts). 'Vroeger was het 20 procent van de bruto-omzet, nu overvleugelt het soms de opbrengsten van de entreegelden.' Loc7000 regelt alles voor een evenement, van Dixi-toilet tot stroom tot catering.

Carlier runt nu samen met Ronny Hooch Antink (links) een bedrijf met 22 medewerkers en 20 miljoen omzet vorig jaar. Een groot deel daarvan dankt het aan het festival Lowlands in Biddinghuizen met jaarlijks 55.000 ‘inwoners’. De Loc7000-baas wil de omzet van de festivalbezoeker van Lowlands aan eten en drinken niet noemen maar schat deze in op zo’n 125 euro.

De betrokken cateraars dragen, afhankelijk van de bewerkelijkheid van hun product, tussen de 20 en 40 procent per ingeleverde munt (vorig jaar 2 euro p.st.) af aan het festival.En ondanks de klachten over te hoge prijzen voor f&b was er vorig jaar 15 procent meer cateringomzet op Lowlands.

Loc7000 doet tal van muziekfestivals en –concerten en verder onder meer de Libelle Zomerweek, het TT festival en (de muntverkoop voor) het dance-event Extrema Outdoor. 'We zouden meer dancefestivals willen doen.' Overigens stopt Carlier (58) ermee. Hooch Antink is zijn opvolger. De ‘peetvader van de vaderlandse festivals’ wil na zijn afscheid wereldreizen op de fiets maken.