nieuws

Driekwart neemt lunch van thuis mee

Catering

Drie kwart van de Nederlanders neemt de lunch geheel of gedeeltelijk van thuis mee. Twee op de tien werkende Nederlanders neemt nooit tijd voor de lunch. Enkele zeer opvallende resultaten van onderzoek naar lunchgedrag.

Driekwart neemt lunch van thuis mee

Drie kwart van de Nederlanders neemt de lunch geheel of gedeeltelijk van thuis mee. Vier op de tien Nederlanders luncht op een doordeweekse dag gewoon thuis, dit zijn meestal de niet-werkenden; van werkend Nederland luncht het grootste deel in het bedrijfsrestaurant.

Twee op de tien werkende Nederlanders neemt nooit tijd voor de lunch. Hier gaat het meestal om mensen uit de Randstad. En relatief meer ambtenaren geven aan nauwelijks tijd te hebben om te lunchen. Maar liefst 40% van de Nederlanders luncht regelmatig alleen. Het onderzoek naar het lunchgedrag van Nederlanders was is in opdracht van Unilever en werd uitgevoerd door MarketResponse. In totaal werkten 750 personen (van 18 tot en met 65 jaar) mee.

Kaas favoriet

Overige resultaten: negen van de tien Nederlanders zegt meestal brood bij de lunch te gebruiken. Hiervan kiest ruim 80% voor bruin of volkoren brood. Nederland eet gemiddeld drie boterhammen bij de lunch. Mensen die in de buitenlucht werken nemen over het algemeen een boterhammetje meer dan mensen die binnenwerken. Een broodje kaas blijkt de favoriet. Ruim zeven op de tien Nederlanders belegt zijn of haar boterhammen met kaas. En waar mannen vooral houden van vleeswaren, is zoet beleg populair bij vrouwen.

Opvallend is dat vleeswaren in de drie grote steden hoger scoort dan in de rest van Nederland. Daarentegen eet men liever zoetbeleg en kaas in het Noorden van het land. uim drie kwart van de Nederlanders kiest tijdens de lunch meestal voor gezonde voeding. Slechts 1 op de 10 Nederlanders eet regelmatig een vette snack tijdens de lunch. Brood is in het lunchpakket veruit favoriet.

Smeergedrag

Deze eerste Landelijke Lunch Scan is onderdeel van de voorlichtingscampagne van de margarinecategorie van Unilever (Blue Band en Becel). In het onderzoek is dan ook het ‘smeergedrag’ van de Nederlanders meegenomen. Zo’n 70% zegt op alle boterhammen margarine (of een variant zoals boter of halvarine) te smeren.

Op een boterham met zoet strooibeleg zoals hagelslag wordt het als onmisbaar ervaren. Niet op een boterham met hartig beleg zoals paté; vrouwen vinden het opvallend genoeg niet op een boterham met bijvoorbeeld jam passen. De campagne ‘geen boterham zonder halvarine’ beoogt misverstanden over halvarine weg te nemen en voor te lichten over het goede van halvarine.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels