Foodservice moet volop market'ears' gebruiken

Foodservice moet volop market'ears' gebruiken

Met een snelle, actuele en met hilarische filmpjes doorspekte presentatie pakte brand-booster, brain-agent en trendteller René Boender dinsdagochtend zaal A op de Horecava in. Het publiek, decisionmakers uit de foodservice is opgepept en weet wat ze te doen staat. Hun 'market'ears' volop gebruiken.

Boender sprak op het brunchecongres van FoodService Instituut Nederland (FSIN) met als thema ‘De Nieuwe Realiteit’. De oproep van Boender was uiteraard een knipoog naar de oren van de marketing. Volgens Boender hét middel om te horen waarmee de klant/gast verleid kan worden om te besteden.

De stroom aan marketingoneliners was duizelingwekkend. ‘Geen blamestormen, maar brainstormen’, ‘the other side of fear is courage’, ‘USP is uit, ISP (Inspirative Selling Point) is in’, ‘het is geen shit happens, maar shift happens’ en ‘the story you tell is the product you sell’.

Youtube

Vooral die laatste twee ‘wijsheden’ zijn nauw verbonden aan elkaar. Shift staat bij Boender voor verandering en indien het verhaal daarover goed gebracht wordt kan dat niet anders leiden dan tot een omzetverhoging. Een rol voor een begeleidend filmpje op Youtube lijkt daarmee onlosmakelijk verbonden. Zoals tal van (ook praktijkgerichte) filmpjes lieten zien.

Volgens de energieke en enthousiasmerende spreker zijn er genoeg kansen als de foodservice ‘scherp’ wordt/is. ‘Waarom vermeld u niet dat u een nieuwe kok heeft, een nieuw management heeft en om weer een nieuw menu heeft? Kost niets, maar levert wel wat op.’

Hart en ziel

Nog een prikkel. ‘Waarom verkoopt u als cateraar die maaltijd die u toch al bereid niet als take away. Wees dan wel goedkoper dan de supermarkt. Speel in op het wereldwijde probleem van overgewicht. Ga undersizen, kleinere porties zijn een trend. Win taste, loose weight ook.’

Boender’s oproep c.q. conclusie: ‘Stop met routinematig gedrag, start een nieuw verhaal. Ga mensen intrigreren, durf te entertainen en te overtuigen. Alleen efficiënt en fris denkende personen, merken en diensten met een hart en ziel zullen overleven’. En om met een inspirerende uitspraak van Boender af te sluiten. 'Wachten tot de storm voorbij is? Nee!. Leren dansen in de regen? Ja!'.