Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De omzet van de totale foodservice, ook wel het out-of-home-kanaal genoemd, ging van 18,54 miljard euro (2007) naar 18,74 miljard (2008), ofwel 1,1 procent stijging. Het aandeel horeca bedroeg vorig jaar dus 9,94 miljard. Daarvan nam Restaurant € 4,28 miljard (+ 0,9% t.o.v. 2007) voor haar rekening, Dranken 1,96 miljard (- 7,8%), Logies 1,71 miljard (+ 4,3%) en Leisure (onder meer recreatie, partycatering en strandbedrijven) 1,97 miljard (+ 4,5%).
Daling fastservice
De groeicijfers voor Catering waren ook niet spectaculair. Van een totaalomzet van 3,55 miljard euro in 2007 naar 3,62 miljard euro vorig jaar (+ 1,8%). Fastservice (o.m. snackbars en ijssalons) zag de totaalomzet fors afnemen. Werd in 2007 2,20 miljard euro genoteerd, vorig jaar was 2,11 miljard euro. Een daling van 3,9 procent.
FSIN houdt met de cijfers overigens wel een slag om de arm, vooral vanwege een schatting van de omzet van de laatste drie maanden van 2008 en een wijziging in berekeningen ten opzichte van vorig jaar. Op dinsdag 13 januari licht FSIN de cijfers tijdens een congres op de Horecava toe.