Vegetarisch aanbod in bedrijfsrestaurants moet groter

Vegetarisch aanbod in bedrijfsrestaurants moet groter

Gezien de geringe keuze voor vegetariërs in het bedrijfsrestaurant is het hard nodig dat het vegetarische aanbod vergroot wordt. Dat zegt de Nederlandse Vegetariërs Bond (NVB). Volgens contractcateraars is de vraag naar vegetarische producten niet toegenomen.

Om het vegetarisch aanbod in bedrijfsrestaurants te vergroten gaat de NVB de campagne EatGreen@Work starten. ‘We willen daarmee mensen op een leuke manier stimuleren om minimaal een dag op hun werk te lunchen zonder vlees en vis: de EatGreen-dag’, vertelt campagnecoördinator Mariëtte Büthker in het herfstnummer van NVB-magazine Leven.

Het is de NVB vooral een doorn in het oog dat er in de personeelsrestaurants veelal onjuiste informatievoorziening ten aanzien van vegetarische producten geldt. Als ook het beperkte aanbod. Op de website Vegatopia wordt aangegeven dat driekwart van de respondenten (zeer) ontevreden is over de bedrijfskantine.

Gehaktballetjes

Blijkbaar is de vraag naar vegetarische producten niet significant toegenomen. Cateraars als Sodexo, Eurest en Albron geven in het artikel aan dat de vraag ‘vrij constant’ is. Volgens de NVB is dat in weerwil van de vraaggesprekken die de bond had met individuele vegetariërs. ‘De cateraar zegt dat het zich moet houden aan het contract’ en ‘Bevat een vegetarische soep toch gehaktballetjes’, wordt er onder meer naar voren gebracht.

Volgens de NVB is de behoefte voor (meer) vegetarische producten in bedrijfsrestaurants wel degelijk aanwezig. ‘Inmiddels lopen de schattingen van het aantal parttime vegetariërs in Nederland uiteen van drie tot zeven miljoen mensen.’

Vanwege de focus van cateraars op een duurzaamheid en biologische producten, ziet de NVB wel kansen voor verbetering. De cateraars juichen EatGreen@Work toe. Deze campagne start volgend jaar.

Meer bedrijfscatering: