Meer bedrijven zullen plofkip weren

Meer bedrijven zullen plofkip weren

Wakker dier heeft de verwachting uitgesproken dat meer bedrijven de plofkip zullen weren uit hun restaurant.

Het begrip plofkip staat voor kippen die onder slechte omstandigheden in korte tijd (zes weken) opgroeien.

Bedrijven zoals Toyota, Unilever, ABN AMRO, Struik en Siemens hebben al bekend gemaakt de plofkip uit de bedrijfskantine te weren. Wakker Dier schreef ruim 30 toonaangevende Nederlandse ondernemingen aan, met de vraag de plofkip in de kantine te vervangen door kip met minimaal een Beter Leven ster. Elf bedrijven zijn inmiddels plofkip-vrij of worden dat uiterlijk 1 januari 2013.

Wakker Dier verwacht dat veel bedrijven zullen volgen: ‘Welk bedrijf wil zijn werknemers nog de omstreden plofkip met voetzweren en borstblaren voorschotelen?’

Een aantal bedrijven serveert inmiddels geen plofkip meer als vers vlees en is ook bezig met omschakeling van de laatste producten, zoals soepen en salades. ABN AMRO en Struik zullen per 1 januari 2013 geheel plofkipvrij zijn. KPMG, Akzo Nobel en Toyota haalden al na een eerdere brief van Wakker Dier de plofkip uit de vitrine.