EK is hospitality-goudmijn

EK is hospitality-goudmijn

Dat de voetbalbonden geld verdienen met kaartverkoop aan supporters het EK mag geen verrassing zijn, maar de ware kip met gouden eieren tijdens het toernooi heet 'hospitality'.

In 2004 gaven de zakelijke bezoekers, die wedstrijdbezoek combineren met een hapje, een drankje en wat netwerken, ruim 29 miljoen euro uit aan EK-bezoek. In Oostenrijk en Zwitserland verwacht de organisatie 115 miljoen binnen te halen.

Bijna alle 80.000 hospitalitykaarten zijn aan de man gebracht, schrijft De Stentor. In Zwitserland zijn alle pakketten uitverkocht, alleen voor de finale, de halve finale en een kwartfinale in Wenen zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Tijdens het WK in Duitsland twee jaar geleden bleef verkoper iSe nog zitten met 42.495 (van de 340.000) arrangementen.

Toch was het tijdens het WK van 2006 dat de hospitality-euro's (ruim 165 miljoen) voor het eerst echt begonnen te rollen bij een voetbaltoernooi. In 2000 verkocht de organisatie van het EK in Nederland en België al 60.000 kaarten in combinatie met een diner (dat leverde 4,5 miljoen euro winst op), maar in Duitsland werden de stadions speciaal ingericht voor de zakengasten.

Voor Euro 2008 zijn nog meer gewone zitplaatsen omgebouwd tot VIP-stoelen. Dankzij de moderne, luxe stadions is voetbal de laatste jaren definitief omarmd als 'salonfähig' marketingplatform.

De hospitality-pakketten die voor het EK 2008 door marketingbureau IMG verdeeld worden, variëren in prijs van 1500 tot 8000 euro en worden vooral door bedrijven afgenomen.