'Wetgeving foodverkoop op de schop'

'Wetgeving foodverkoop op de schop'

De wetgeving rond de verkoop van food en drank gaat op de schop. Dat moet de weg vrijmaken voor kanaaloverstijgende verkoop.

Dat is overtuiging van 77 procent van de ondervraagden in het nog lopende Nationaal Food Onderzoek. Opvallend is dat meer dan de helft van de respondenten aangeeft niet op de hoogte te zijn van de huidige wetgeving als het gaat om kanaaloverstijgende verkoop van food en drank. Negenentachtig procent van de respondenten in het onderzoek is bekend met de term ‘blurring’ en 78 procent vindt ook dat de wetgeving niet alleen zal maar ook moet moet veranderen. Al is er ook weerstand: ‘Werkend in een restaurant heb ik liever dat de consument bij ons een glas bubbels drinkt in plaats van bij de juwelier om de hoek. Wij verkopen ook geen armbandjes tijdens het diner.’

Wijn
‘Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om in een retailomgeving wijn te laten proeven en te schenken in combinatie met heerlijke producten uit een winkel. Nu mag dat niet, blurring is van deze tijd en de wetgeving moet zich daarop aanpassen en meegaan met de tijd’, aldus één van de respondenten. ‘De wet is verouderd en betuttelend. De horeca wordt te veel in bescherming genomen’, aldus een andere respondent.
Als het gaat om brancheoverstijgende verkoop, is wetgeving een grote belemmering. Respondenten geven aan dat het eveneens geldt voor productkennis (49 procent) en personeel (47 procent). Als het gaat om de meest kansrijke kanalen wordt de supermarkt genoemd.

La Place
Het Nationaal Food Onderzoek is opgezet door de aan food- en drankgerelateerde titels van Vakmedianet. Doel van het onderzoek is om te achterhalen hoe de verschillende branches bezig zijn met kanaaloverstijgende verkoop van levensmiddelen en drank. De aankoop van La Place door Jumbo is er een voorbeeld van. De titels waaronder Misset Horeca, Misset Catering en Distrifood organiseren in samenwerking met de andere vaktitels op 27 juni een groot congres rondom dit thema.