nieuws

Cateringconcept Happiness geeft trotse talenten alle kans

Catering 4722

In het markante hoofdkantoor van Essent in ’s-Hertogenbosch huist sinds kort een bijzonder cateringconcept: Happiness. Het is een co-creatie van Essent, Appèl en Cello. Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt serveren hier de lekkerste koffie en tosti’s aan de medewerkers van het energiebedrijf. En het slaat aan. Bijna dagelijks staan er lange rijen aan de counter.

Cateringconcept Happiness geeft trotse talenten alle kans

A ls de toespraken achter de rug zijn en het lint is doorgeknipt, stroomt de ruimte waarin Happiness is gevestigd snel vol met gasten: de trotse directies van cateraar Appèl en klant Essent, de begeleiders van de nieuwe werknemers en natuurlijk hun ouders. Hier worden ze verwelkomd door het personeel.

HappinessStoere petjes op het hoofd, grijze schorten voor en op de achterkant van de zwarte T-shirts die ze dragen teksten als: ‘Oh happy day’, ‘Brew master’ of ‘Get toasted’. ‘Youssra is zo trots’, vertelt haar glunderende moeder op de dag van de grote opening. ‘Toen ze te horen had gekregen dat ze hier mocht werken, moest werkelijk iedereen dat horen. Ze kon ook niet wachten om te beginnen. En voor mij voelt het ook goed. Normaal ging ze naar de dagbesteding, en nu mag ze hier werken. De omgeving is veilig en de begeleiding goed.’

Happiness biedt goede begeleiding

Eind vorig jaar stapte Essent over naar een nieuwe cateraar, en het was Appèl die de omvangrijke aanbesteding won. Naast het reguliere bedrijfsrestaurant en een espressobar werd er ook gezocht naar een passende invulling voor het atrium; een ruimte op de eerste verdieping van de centrale hal waar in het verleden al eens een soort takeaway-restaurant zat. Gevraagd om ook na te denken over een invulling hiervan, kwam bij Appèl het idee op om de samenwerking te zoeken met Cello, een instantie uit Vught waar jonge  mensen met een beperking terechtkunnen voor hun dagbesteding. ‘Je praat over mensen met een beperking en een arbeidscapaciteit van 10 procent’, zegt salesmanager Martijn de Jager van Appèl.

Happiness

Janine Nissen van Essent met Appèl-directeur Hans van Veen.

Het idee spreekt ook Essent aan. Patrick Lammers, CEO van Essent: ‘We zijn een open organisatie en bieden ruim 2 miljoen klanten stroom en gas. Als je midden in de maatschappij staat, zoals Essent, moet dat ook terug te zien zijn in de organisatie. Het is dus logisch dat we deze jongens en meiden in ons midden willen hebben.’ Dit laatste is volgens De Jager niet overal een vanzelfsprekendheid. ‘Veel organisaties zeggen wel dat ze graag hun sociale verantwoordelijkheid willen nemen, maar ze houden toch die koudwatervrees. Essent had gelukkig het lef om er wel volledig in te stappen.’ Volgens Hans van Veen, algemeen directeur van Appèl, loopt het horecaconcept Happiness parallel aan de reguliere dienstverlening van Appèl in het andere bedrijfsrestaurant en de espressobar. ‘Het is uniek, want op weinig andere plekken wordt een commerciële horeca-outlet binnen een zakelijke kantooromgeving gerund door talenten met een beperking.’

Alles in eigen huis

HappinessZodra Appèl weet dat het naast de ‘gewone’ cateringactiviteiten ook met het nieuwe concept aan de slag mag, wordt er vaart gezet achter de ontwikkeling ervan. Er moet een huisstijl worden ontwikkeld, net als een bijbehorende kleurstelling en er dient nagedacht te worden over de inrichting van de ruimte, die volledig voorzien is van grote ramen en vanaf de ingang toeloopt naar een punt. Voor de restyling heeft Appèl geen hulp van buitenaf nodig. Het volledige traject wordt in eigen huis ontwikkeld, van het zelfontworpen vloerkleed en de verlichting tot de mooie grote stamtafel.

Oude meubels worden gecombineerd met nieuwe, waardoor een fijne huiskamersfeer ontstaat. De samenstelling van het assortiment luistert nauw. Want ondanks de aanwezige begeleiding moeten de gerechten die bereid en uitgeserveerd worden niet te ingewikkeld zijn. Zo valt de keuze al snel op tosti’s. Populair bij de gast en met als groot voordeel dat ze zijn klaar te maken op rustige momenten, zodat ze op de piekmomenten alleen nog maar tussen het rooster geklemd hoeven te worden. Ook de selectie van de medewerkers – talenten genoemd – wordt al vroeg in gang gezet. Niet iedereen heeft horecaervaring. Daarnaast moet de inschatting worden gemaakt of hij of zij ook buiten de relatief beschermde omgeving van de dagbesteding kan werken. Toine van der Pol, bestuurder bij Cello, is van meet af aan optimistisch. ‘Met Happiness creëren we een veilige, beschutte werkomgeving die de talenten nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Bij Essent kunnen we deze mogelijkheden bieden aan mensen die voorheen op een beschut dagcentrum aangewezen waren. Met dit project wordt hun leefwereld uitgebreid, ontmoeten ze anderen en krijgen ze waardering voor het werk dat ze doen.’

Regionale producten

HappinessDe samenwerking met Cello gaat verder dan het leveren van de talenten. Patisserieproducten en vers bereide soepen worden betrokken van de eigen werkbedrijven van Cello. In het project participeren verder lokale ondernemers uit de regio ’s-Hertogenbosch. Zij zorgen voor een deel van de verse ingrediënten. ‘In combinatie met een toekomstbestendige bedrijfsvoering mag Happiness zich het meest duurzame bedrijfsrestaurant van Nederland noemen’, zegt Appèl-directeur Van Veen. In eerste instantie is er een team van zeven mensen samengesteld, met nog twee begeleiders erbij. ‘Wellicht moeten daar in de toekomst meer mensen bij, maar dat gaan we leren. Ook zullen we erachter komen of dit werk makkelijk uit te voeren is voor de huidige talenten. Los van de inhoud van het werk praat je ook over verantwoordelijkheid nemen. De talenten werken dagelijks van negen tot vier uur en dat moeten ze wel kunnen volhouden. Voor óns geldt dat we commercieel moeten blijven opletten. Winstgevendheid is hier geen doel, maar het moet wel kostendekkend zijn. Het betekent ook dat het concept in ontwikkeling blijft. ‘Het is de bedoeling om iedere drie, vier maanden met een nieuwe kaart te komen en continu goed te blijven kijken wat er goed of juist minder goed loopt. Op die manier moet je wel blijven denken. Het kost ook wat om dit neer te zetten natuurlijk’, zegt De Jager. Daar is Janine Nissen, senior Facilitair Expert bij Essent, het mee eens. ‘De mensen die hier komen, hebben ook geen uren de tijd voor koffie of een praatje. Dat is voor de begeleiders ook een uitdaging. Er moet toch een bepaalde vaart in blijven zitten.’

Het concept kan verder uitgerold worden

Het contract dat Appèl en Essent met elkaar afsloten, geldt voor een periode van drie jaar, met een optie op twee keer één jaar. Deze zekerheid maakte het voor de cateraar mogelijk om de helft van de investeringskosten – die beide partijen niet willen noemen – te investeren in het nieuwe concept. Hoewel Happiness los opereert van het reguliere bedrijfsrestaurant, kunnen de mensen die hier werken altijd dienen als back-up. En dat geldt ook voor de hier aanwezige keukencapaciteit, voor het geval er iets mis mocht gaan. Of Happiness ook kan dienen als pilot, om hierna op meerdere locaties uit te rollen?
Salesmanager De Jager lacht. ‘Wij durven dit zeker aan en het concept leent zich er absoluut voor. Wel heb je hiervoor een groot pand met de juiste ruimte, voldoende traffic en een beetje lef nodig.’

‘Ik ben supertrots op de medewerkers’

HappinessEen week na opening is er contact met Bregje van Klaveren, één van de begeleiders van de talenten van Cello. Zij blikt enthousiast terug op de eerste paar dagen van Happiness. ‘We hebben net weer een fantastische, drukke dag achter de rug met ruim 120 gasten en heel veel verkochte producten. Elke gast is persoonlijk ontvangen door gastvrouw Roos, en zelfs toen het restaurant vol zat en er een wachtrij stond van 20 meter, hield deze lady het hoofd koel en bleef gastvrij. Zó gastvrij dat de gasten die we helaas moesten teleurstellen in verband met de drukte, na een uur terugkwamen! Chef de mission Nicky beheert de kassa alsof het een koud kunstje is en het debrasseerduo Catrien en Kim zorgt voor perfect gepoetst bestek en voorbereidingen als het stickeren van producten. Hierdoor kunnen alle collega’s weer vooruit. Youssra maakt als een volleerd barista de beste latte’s en cappuccino’s van heel Essent en Lisette en Yvette serveren de gasten de lekkerste tosti’s en doen dat met een verpletterende glimlach. Ze presteren het zelfs om tussendoor de lege tafeltjes te poetsen en opnieuw te dekken. Ongelooflijk hoe snel deze kanjers zich thuis voelen in een compleet nieuwe omgeving en de gasten om hun vingers – met pleistertjes, want messen zijn scherp – weten te winden. We hebben nu al, na een paar dagen open te zijn, terugkerende klanten die speciaal voor iets of iemand komen! Ik ben zó trots.’ 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels