artikel

Bootcamp: Hoe motiveer je personeel?

Fastfood

‘Hoe motiveer je je personeel? Hoe maak je je werkdag leuk? Deze twee vragen stonden centraal in de workshop Personeel tijdens de Cafetaria Bootcamp op 19 mei. Ondernemers discussieerden met Niek van den Adel en met Thom Olschansky van TrainMark over deze vragen.

Bootcamp: Hoe motiveer je personeel?
Bootcamp: Hoe motiveer je personeel?

Hoe motiveer je personeel? ‘Een schouderklopje? Cijfers delen? Een attentie met hun verjaardag? Persoonlijk contact? Informeren naar de privésituatie? Een leuke werksfeer? Teamuitjes? Een flesje drank af en toe?’

Deze suggesties werden genoemd tijdens de workshop Personeel op de Cafetaria Bootcamp dag. ‘Elk team is anders. Elk team heeft andere behoeftes. Heb je heel jonge mensen? Heb je wat oudere in dienst? Pas daar je beleid op aan. Sommige mensen moet je elke dag een compliment geven, anderen maar eens per maand. En sommigen moet je elke dag vertellen dat ze gastvrij moeten zijn, bij anderen hoeft dat niet.’

Bloemen op verjaardag

Eigenaar Albert Verbeek, van de vier frietzaken van van Manneken Pis in Utrecht en Amsterdam, stuurde zijn personeelsleden met hun verjaardag een bos bloemen. ‘Gewoon als attentie en beloning. Best veel werk, zeker met zestig mensen in dienst. Het eerste jaar is het leuk, het tweede jaar rekenen ze er al op en het derde jaar zijn ze teleurgesteld als je het niet doet. Het is gewoon heel lastig.’

Fleur Jansen, medewerkster van Plaza de KomEet in Uden ziet meer in persoonlijke aandacht. ‘Informeren naar thuis. Hoe was het ziekenhuisbezoek? Een examen. Een kindje dat voor het eerst naar school gaat. Dat soort zaken vind ik veel belangrijker. En een ondernemer die tussen zijn mensen staat en hands on bezig is. Dat mag ik graag zien.’

Smartphone op de werkvloer?

Een goede werksfeer kun je volgens Thom Olschansky zelf als ondernemer beïnvloeden. Geef het goede voorbeeld hoe je zelf wil dat mensen met elkaar omgaan. Maak ook afspraken over het gebruik van mobiele telefoons. Samen met je team. Benoem het dat ze bijvoorbeeld niet in het zicht van de klanten met hun smartphone bezig zijn. Of sta juist toe dat ze wel twitteren vanaf de werkvloer. Wees in ieder geval duidelijk en stel voor iedereen dezelfde regels.’

Ergeren aan klanten

Thom Olschansky en Niek van den Adel sloten de workshop af met een lijstje met ergernissen op de werkvloer van klanten. ‘Mensen die voordringen in de rij, mensen die na vijf minuten wachten al drie keer gevraagd hebben of hun bestelling al klaar is, klanten die niet meer weten wat ze besteld hebben of een klant die 1 minuut voor sluitingstijd nog binnenkomt.’ Probeer deze ergernissen om te vormen tot leuke situaties. Brainstorm met het team hoe jullie reageren. Zorg ervoor dat de ergernis een lolletje wordt.’