artikel

Cafetaria Top 100 2016-2017 nr.1: Eethuys de Lind, Oisterwijk

Fastfood

Het was vorig jaar al aangekondigd door de jury: ‘Nog zo’n jaar en deze zaak stoot echt door’. En inderdaad, dit jaar is Eethuys de Lind de onbetwiste nummer 1 van de Cafetaria Top 100. Een zaak waar alles klopt, maar waar ook voortdurend plannen zijn om het nog beter te maken.

Cafetaria Top 100 2016-2017 nr.1: Eethuys de Lind, Oisterwijk

Als je Oisterwijk binnenrijdt, zie je het bedrijf meteen. Gelegen aan een park met bomen, op het kruispunt van alle toegangswegen en met een uitnodigend terras heeft het bedrijf een enorme aantrekkingskracht. Aan alles kun je zien dat er veel aandacht besteed is aan details: sfeervolle tafelaankleding, een mooi terras en een bourgondische menukaart. Het totaalplaatje is top. De jonge ondernemers Mark en Cindy Verwey begrijpen hoe de cafetaria van de toekomst eruit moet zien.

Zelfstandig

Mark (30) is zeer gedreven en vastberaden. Hij werkt sinds zijn 14e in de horeca. In 2007 begon hij als bedrijfsleider bij een franchiseformule en in 2009 ging hij als zelfstandige verder. ‘Ik zag geen toekomst voor mij in franchise. Dat heeft met name te maken met onze locatie. In dit dorp zijn mensen wat meer luxe gewend. Er zijn veel terrasjes, mensen willen gezellig kunnen zitten. Bij franchise zijn de interieurs toch vaak felgekleurd en dat past hier niet.’ De rolverdeling tussen Mark en Cindy is duidelijk. Mark is de ondernemer, Cindy is graag op de werkvloer. Samen willen ze maatwerk leveren en creativiteit op het bord. Optimale gastvrijheid bieden. ‘En we willen alles op eigen kracht doen. Wat we doen, doen we samen.’

Klassiek

De zaak heeft een warme en uitnodigende inrichting, klassiek. In het afgelopen jaar is het terras vernieuwd: het was riet en rotan, het zijn nu moderne stoelen, veel meer casual-trendy. Het doel: het ‘uit-eten-gevoel’ creëren. Eethuys de Lind is een cafetaria, maar wel een van de toekomst. ‘We bieden een uitgebreid menu met maaltijdsalades, ijscoupes, borrelhapjes. Er staan ook vijftien speciaalbieren op de kaart. De friet is vers, het vlees komt van de lokale slager en spareribs en stoofvlees worden zelf gegaard. Carpaccio wordt zelf gesneden en het ijs traditoneel gedraaid.’

Personeel

Mark houdt van duidelijk communiceren. ’Hophop gas erop’ is zijn gevleugelde uitspraak. Er moet hard gewerkt worden, met passie en beleving. Van het personeel wordt veel gevraagd maar de ondernemers geven ook veel terug: personeelsfeestjes; korting op het eten en af en toe een biertje. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij de Lind. Cindy: ‘We zitten er bovenop. Zo hebben we een regel dat we gasten binnen drie seconden begroeten. Het gaat erom dat gasten snel kunnen eten en leuk geholpen worden.’ Het afhalen is goedkoper dan eten aan tafel. ‘Want daar krijg je extra garnering, een gezellig terras en optimale gastvrijheid’, is de redenatie.

Over de bediening merkt een jurylid lovend op: ’Ik werd vriendelijk begroet door de medewerker en netjes geholpen bij het opnemen van de bestelling. Ze verwees ze me naar het zitgedeelte en vroeg of ik ook iets wilde drinken. Het bestelde gerecht was snel klaar en de medewerker wenste me smakelijk eten. Ik was verrast door de verse friet en de presentatie. Het gerecht werd op een bourgondisch houten plankje met garnituur geserveerd: leuk en origineel. Het totaalplaatje ziet er top uit, je kunt zien dat er veel aandacht wordt besteed aan details.’

Toekomst

Mark en Cindy zitten nooit stil. Momenteel wordt de kinderspeelruimte verbouwd. Het is gebouwd in een container op wielen. In de container wordt gewerkt aan een kindersupermarkt en een kleur- en speelhoek. Over 5 jaar? Mark: ‘Misschien zijn we dan wel eigenaar van het pand. Wellicht gaan we uitbouwen naar achteren, om zo meer zitplaatsen te creëren. Maar dat is geen must. Een binnenspeeltuin zou ook mooi zijn.’