artikel

Exterieur van Kwalitaria Horst krijgt flinke boost

Fastfood

Echte schoonheid zit van binnen. Het is misschien wel het grootste cliché in de wereld. Kwalitaria Horst van Karin en Peter Janssen heeft een interieur dat gastvrijheid en kwaliteit uitstraalt. Toch geven de rasondernemers na het zomerseizoen een flinke boost aan het exterieur van hun cafetaria aan het Wilhelminaplein.

Exterieur van Kwalitaria Horst krijgt flinke boost

Kijk’, wijst Karin Janssen naar de gevel. ‘Je ziet dat er lange tijd niets aan de buitenkant is gedaan. Het ziet er oubollig uit. Terwijl de buitenkant toch je visitekaartje is.’ Het liefst had ze de kwast al eerder opgepakt. ‘In 2006 zijn we hier ingekomen. We zaten hier altijd gehuurd. In april hebben we het pand gekocht. Nu het van onszelf is, kunnen we aan de slag.’ Medio september, na de topdrukte, krijgt de gevel een lik verf. En ook de achterkant van het pand pakken Karin (49) en Peter (52) grondig aan. De grote tuin is inmiddels uitgegraven en gereed voor ingebruikname als parkeerplaats. Karin: ‘De aanvraag voor een parkeervergunning is de deur uit. Straks kunnen afhalers hier royaal parkeren en hoeven ze niet meer zo ver te lopen.’

Renovatie keuken cafetaria

Aan de achterzijde komt een tweede ingang en de keuken wordt vergroot en compleet gerenoveerd. ‘Dat moet ook wel, omdat we van hieruit de catering gaan verzorgen voor Cultureel Centrum ’t Gasthoes.’ Dat gebeurde tot twee maanden geleden altijd vanuit café-cafetaria ’t Hukske in het nabijgelegen Meterik. Die horecagelegenheid hebben Karin en Peter voor vijf jaar verhuurd. Totdat de keuken in Horst wordt vergroot, is het daarom even behelpen voor Peter, Karin en haar zus Monique van Rens (37), die bedrijfsleidster is van de Kwalitaria. ‘In ’t Gasthoes vinden bedrijfsfeesten plaats van soms wel driehonderd man. Dat vergt een behoorlijke capaciteit’, legt Karin uit.

Catering Hiltho

Dat ze grote gezelschappen aankunnen, bewijst het ondernemersduo tijdens de Hiltho, de grootste lifestylebeurs van Nederland, die om de vier jaar in Horst plaatsvindt. Echt een mega-evenement, waar 75.000 tot 100.000 bezoekers op afkomen. Met veertig mensen verzorgen ze zes dagen lang de catering. De laatste Hiltho was in 2014, de komende is in 2017, een jaar eerder dan gepland. ‘Dat komt omdat organisator Depro Beurzen in 2017 vijftig jaar bestaat en de Koninklijke Harmonie van Horst tweehonderd jaar. Het wordt een jubileumeditie’, vertelt Karin enthousiast.

Franchiseformule Kwalitaria

Samen met haar man koos ze in 2006 in Horst bewust voor de franchiseformule Kwalitaria. ‘Waarom? Simpel, de uitstraling en de kwaliteit. Kwalitaria is voortdurend bezig met het verbeteren van producten en diensten. Kwalitaria schept randvoorwaarden, maar daarbinnen krijg je de vrijheid om zelf zaken te ondernemen. Wel zo fijn. Hier in Limburg zitten mensen nu eenmaal anders in elkaar dan mensen boven de rivieren. Over prijzen, hoeveelheid… ja, eigenlijk over alles denken ze anders. Zoals over bezorgen aan huis. In het begin hebben we dat zelfs gratis gedaan. Maar dat loopt lang zo hard niet als bij Kwalitaria’s boven de rivieren. ‘We vinden het veel te gezellig om langs te komen’, zeggen ze hier. Ze willen ook een babbeltje maken.’

 

Nieuw broodjesconcept

In de cafetaria zien en proeven gasten volgens Monique van Rens de meerwaarde van de Kwalitaria-formule. ‘We staan bekend om de goede snacks en lekkere friet. Een meerderheid van onze gasten kiest nog steeds voor de friet van Aviko, maar sinds Kwalitaria met een eigen huismerk op de markt is gekomen, is daar ook vraag naar. Die friet is wat dikker en voller van smaak. Daarnaast hebben we ook nog rasfriet.’ Een opvallende recente verandering: het nieuwe broodjesconcept van Kwalitaria, een assortiment desembroodjes met verschillende soorten beleg.

Puur rundvlees

Nog een eyecatcher: het hamburgerconcept van Kwalitaria. Hamburgers van puur rundvlees, huisgemaakt, die voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van smaak, duurzaamheid en bereidingsgemak. Uniek gekruid en met verrassende toevoegingen. Neem The Red Rebel met guacamole en rode pepers. Of de Mrs. Bullette met gegrilde rode paprika, courgette en buffelmozzarella. Dat belooft een mooie zomer te worden. Karin heeft er zin in. Al kijkt ze nu al uit naar de periode erna. Voor haar kan de verbouwing van de achterkant en de update van de buitenkant niet snel genoeg gaan.
Stiekem kijkt ze ook al met een schuin oog naar de toekomst. Want ook bij dochter Lieke (18) en zoon Stan (20) zit het horecabloed in de genen. ‘Het zou prachtig zijn als we voor hen iets moois achter zouden kunnen laten.’