artikel

Verpakkingstips voor cafetariaondernemers

Fastfood

Ondernemers die met een eenduidige, gepersonaliseerde verpakkingslijn naar buiten treden, hebben meer kans op succes. Gasten onthouden wie je bent en de kans op een herhaalbezoek stijgt. Meer dan ooit heeft de verpakking de functie van communicatiemiddel. Ook duurzaamheid is een must. Hoe speel je hier slim op in? Deskundigen geven tips.

Verpakkingstips voor cafetariaondernemers

Een verpakking laat zien wie je bent en waar je voor staat. In dat kader kiezen cafetaria’s ook steeds vaker voor gepersonaliseerde bestekpochettes, ziet Gerwin van de Kolk, international sales director bij Hodi International. ‘Op een pochette kun je alles communiceren wat je maar wilt. Hoe ben je te vinden op social media, organiseer je binnenkort een evenement, verhuur je ook fietsen of bied je cateringdiensten aan? Een bestekpochette leent zich heel goed als minifolder of als nieuwsbrief. Vergezeld met bijvoorbeeld een rebus voor de kinderen.’

Verpakking kan een krachtige marketingtool zijn

Het bestekzakje blijkt ook een ideaal instrument voor ludieke acties. Van de Kolk ziet veel creatieve
ideeën voorbij komen. ‘Denk aan een enquête op de achterkant; Wat vinden gasten van het eten, de bediening en de sfeer? Je kunt gasten ook vragen hun e-mailadres in te vullen. De pochette is daarna bijvoorbeeld in te ruilen voor een voucher voor één gratis koffie. Of vraag mensen hun geboortedatum in te vullen. Goed voor één gratis lunch op zijn of haar verjaardag. De jarige komt vast niet in z’n eentje en dat geldt ook voor wie die gratis kop koffie komt halen. Als hij of zij toch alleen komt, bestelt diegene er misschien wat lekkers bij. Door slim in te spelen op de mogelijkheden, kun je met een bestekpochette invloed uitoefenen op wanneer de klant terugkomt en met wie.’

Hodi International is al ruim 10 jaar gespecialiseerd in de productie en ontwikkeling van bestekpochettes. Het bedrijf is FSC-gecertificeerd en werkt dan ook alleen met FSC-gecertificeerd papier. ‘Onze pochettes worden full colour gedrukt’, schetst Van de Kolk. ‘We bieden verschillende materialen; van standaard tissue tot bijvoorbeeld Airlaid-servet, dat aanvoelt als linnen. Nieuw in het assortiment is de Pochetto-Eco; gemaakt van 100 procent gerecycled papier.’ Ondernemers die ook een gepersonaliseerde pochette willen, kunnen brainstormen met hun groothandel. Die geeft de wensen vervolgens door aan Hodi International.

Plastic verpakking maakt plaats voor karton

Plastic verpakkingen en disposables maken bij cafetaria’s steeds vaker plaats voor karton. Dit past bij de groeiende vraag naar verpakkingen met een natuurlijke uitstraling, zegt Linda van den Heuvel-
de Leeuw, marketingcoördinator bij de Pacombi Group (Depa Disposables en Paardekooper Verpakkingen). ‘Karton is duurder. Ondernemers die hiervoor kiezen, willen het verschil maken op gebied van uitstraling en milieu. Die ondernemers scoren vaak beter.’

Plastic A-bakjes worden bijvoorbeeld vervangen door kartonnen snackbakjes. ‘Dit gebeurt nu al veel in het hogere segment. Wij verwachten dat ook bij het midden- en lagere segment een verschuiving gaat plaatsvinden van plastic naar karton.’ In dit kader voert de Pacombi Group de Biodore-lijn; verpakkingen en disposables gemaakt van uitsluitend natuurlijke materialen.

Cafetaria’s maken volgens Van den Heuvel ook steeds meer gebruik van foodvellen. Deze worden gebruikt voor het wrappen en presenteren van hamburgers en/of als placemat op (durable of disposable) dienbladen en voor het wrappen en presenteren van belegde broodjes. ‘Een foodvel wordt in toenemende mate ingezet als communicatiemiddel. Sommige bedrijven leggen een foodvel in een kartonnen bakje, waarin ze vervolgens de frites serveren. Een extra mogelijkheid om je te profileren. Een foodvel is een trendy, nieuwe verpakking, die ook prijstechnisch interessant is. In de snackwereld zijn verpakkingen zó goedkoop geworden, dat ze niets meer mogen kosten. Dat maakt het voor ondernemers lastig te innoveren.’

Ben jij herkenbaar?

Volgens Van den Heuvel hebben cafetaria’s behoefte aan verpakkingslijnen met een eenduidige
totaaluitstraling. ‘Het is mooi om alles in dezelfde stijl te hebben, van frietje tot milkshake. Voorheen werden veel verschillende (standaard) bedrukkingen door elkaar gebruikt. Ondernemers kochten hun verpakkingen bij verschillende leveranciers. De ene verpakking gaat sneller op dan de andere.

Daarom verkopen wij nu per duizend zakken in plaats van per 10 kilogram. Zo kan de ondernemer bijvoorbeeld tien dozen kopen van een verpakking die hard loopt en één van een verpakking die minder hard loopt. Hij behoudt op deze wijze een uniforme lijn.’ De verpakking is soms ook het enige communicatiemoment, bijvoorbeeld bij bezorging. ‘Als de klant thuis vijf verschillende verpakkingen ziet, oogt dat niet professioneel’, weet Van den Heuvel. ‘Ondernemers in de foodservicemarkt worden zich hier steeds meer van bewust. Kijk goed wat je gebruikt en hoe dat overkomt op de klant. Dit zichtbare deel wordt misschien wel belangrijker dan ooit. Platformen als Thuisbezorgd.nl zijn heel erg bezig met herkenbaarheid. Zorg dat jij ook herkenbaar bent!’

Met verschillende concepten speelt de Pacombi Group in op de vraag naar een eenduidige uitstraling. Bijvoorbeeld met I’m a Snack: een lijn met snackzakken en snacktassen, met daarbij het I’m a Cool-concept met bijpassende ijs- en milkshakebekers. Ook nieuw is de kidstas, als variatie op de kidsbox, bestaande uit een tas met beker, vel en snackzakje.

Verpakking op maat gemaakt

Het is een spannende tijd voor branches zoals de horeca en retail, weet Peggy Hollander-Bakkenes, trade marketing manager Benelux bij Duni Benelux. ‘Er is een grote vraag naar gezondere alternatieven zoals sandwiches, koffie, salades, smoothies en sappen voor onderweg, op het werk of als verantwoord tussendoortje. Het is belangrijk in te spelen op deze trend en het aanbod uit te breiden om zo de omzet een flinke boost te geven! Met onze meal service-concepten past men eenvoudig het aanbod aan. We voorzien in maatschappelijk verantwoorde verpakkingsconcepten en/of in op maat gemaakte oplossingen – in een ruime keuze aan kwaliteit. Of nu om een keten gaat of een zelfstandig ondernemer.’

Ook Hollander ziet een grote trend op gebied van gepersonaliseerde en maatschappelijk verantwoorde verpakkingen. ‘Hier spelen wij uitgebreid op in. Van elke verpakking hebben we ook een eco-
alternatief. De verpakking moet vooral bij de uitstraling en visie van een bedrijf passen. Zeker in de take away-branche is de verpakking het visitekaartje. Producten voorzien van een naam en/of logo kunnen extra bijdragen aan het succes van een bedrijf – tegen een verrassend kleine investering. Met gepersonaliseerde producten bevorder je een herhaalbezoek.’

Meer uitstraling, meer beleving

SCA Hygiëne Products, dat disposable Tork-servetten en -servetsystemen levert, laat regelmatig marktonderzoeken uitvoeren. Sonja van der Linden, product- en segmentmanager Table Top & Hospitality, schetst een aantal ontwikkelingen in de horeca: ‘Beleving wordt belangrijker. Er is meer aandacht voor naamsbekendheid en samenhang van details dragen bij aan hoe goed de klantervaring is.’ Ook het aanbieden van servetten aan gasten krijgt extra aandacht. ‘Een ondernemer zei tegen ons: ‘Dispensers zien er altijd goedkoop uit. Als je een ambiance van topkwaliteit hebt, maakt dat een tegenstrijdige indruk.’ Een deel van de ondernemers is op zoek naar meer dan enkel functionaliteit en kosten-
beheersing.’

SCA Hygiëne Products merkt dat de vraag naar duurzame Tork-servetten en Tork-servetsystemen stijgt. ‘Bedrijven kunnen zich onderscheiden door gebruik te maken van dispensers van andere materialen dan plastic. Metalen of houten dispensers hebben een elegantere uitstraling. Als ze ook nog eens een mooi design hebben, draagt dat absoluut bij aan de uitstraling en beleving van gasten. Daarom hebben we de Tork Xpressnap Image dispensers ontwikkeld, gemaakt van duurzaam walnoothout of aluminium. Deze zijn bekroond met de Red Dot Design Award.’

Ook Van der Linden beaamt dat servetten of placemats voorzien van een persoonlijke boodschap of logo erg effectief kan zijn. ‘Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van de servetgebruikers de bedrukking ziet en 70 procent herinnert zich de boodschap.’

Verspilling tegengaan

Duurzaamheid krijgt ook bij SCA Hygiëne Products veel aandacht. Zo kunnen klanten kiezen voor systemen die het onnodig gebruik van servetten tegengaan. ‘In de praktijk worden vaak losse servetten of traditionele dispensers gebruikt waar niet gemakkelijk één of twee servetten uit te halen zijn, dus worden veel meer servetten gepakt dan nodig’, weet Van der Linden. ‘Het Tork Xpressnap-servetsysteem geeft servetten één voor één uit. Het verbruik vermindert hierdoor met minstens 25 procent ten opzicht van traditionele dispensers.’

Cafetariahouders kunnen daarnaast kiezen voor duurzaam geproduceerde servetten, voorzien van het EU Ecolabel en/of FSC-certificaat. ‘Ons Natural Xpressnap-servet is hier een mooi voorbeeld van’, zegt Van der Linden. ‘Het heeft een natuurlijke bruine kleur en er is niet gebruikgemaakt van bleekmiddelen of kleurstoffen. Gasten herkennen hierdoor direct een gerecycled servet. Het is biologisch afbreekbaar, composteerbaar en bevat de eerder genoemde certificaten. Een mooie manier om te tonen dat een zaak geeft om duurzaamheid.