artikel

‘Huisgemaakte friet is geen hype, maar een blijvertje’

Fastfood

Friet met een homemade uitstraling wint aan populariteit. Bij vakwedstrijden scoren ondernemers met ambachtelijke friet vaak het hoogst. Doordat steeds meer bedrijven het aanbieden, wordt een beroep gedaan op de creativiteit en het vakmanschap van de cafetariahouder. Producenten en leveranciers bieden de helpende hand en inspireren met diverse producten. Zowel koelvers als diepvriesvers zijn er vele mogelijkheden.

‘Huisgemaakte friet is geen hype, maar een blijvertje’

Friet met een ambachtelijke uitstraling is niet een hype die gauw weer overwaait, maar een trend waar we nog veel van horen, verzekert Moniek Wisse, accountmanager bij Schaap Holland in Biddinghuizen. Onder het merk PolderGoud levert het bedrijf zowel hele geschilde aardappelen als vers gesneden staafjes aan de foodservice. ‘Onze Boeren Friet is razendpopulair’, vertelt Wisse. ‘Mensen worden zich bewust van wat ze eten en maken betere keuzes, ook als het gaat om friet. Vroeger betekende friet vooral een snelle hap, nu moet het écht lekker zijn. Dat komt ook doordat het aanbod erg is gegroeid. Zelfs bij een tankstation kun je al friet kopen. Dat vraagt om onderscheidend vermogen.’

Moeite waard

hamburgersHuisgemaakte friet maakt het volgens Wisse voor veel mensen weer de moeite waard om een cafetaria te bezoeken. ‘Bij echt lekkere, verse friet komt vakmanschap kijken. Iedereen kan thuis een zak patat uit de diepvries halen. Door verse friet aan te bieden, van Hollandse aardappelen, kom je tegemoet aan de vraag naar een vers en smaakvol product.’ De uitstraling van je zaak moet daar wel mee matchen. ‘Als je de friet zelf snijdt, laat dat dan zien! Hang bijvoorbeeld een mooie zwart-witfoto van een aardappelveld in de zaak. Presenteer de friet niet in de bekende plastic bakjes, maar op een mooie schaal of in kartonnen bakjes, van natuurlijke materialen. Wie de friet verkoopt, moet er ook een verhaal bij kunnen vertellen. Bijvoorbeeld over waar de friet vandaan komt en welke voedingsstoffen een aardappel bevat. Wist je dat er in een aardappel meer vitamine C zit dan in een appel?’

Uiteindelijk is het natuurlijk de smaak die doorslaggevend is. Schaap Holland kweekt en teelt aardappelrassen in eigen beheer. Er zijn verschillende teelgebieden, waaronder in de Polder en in Zee-
land. De hoofdoogst vindt plaats in september, daarna worden de aardappelen opgeslagen in koelschuren. ‘Een kruimige aardappel leent zich het beste voor friet, omdat deze vrij veel drogestof bevat, dat zorgt dat de friet smeuïg wordt van binnen en krokant van buiten’, zegt Wisse.

Wie verse friet verkoopt, werkt met een natuurproduct. Dat kan er de ene keer anders uitzien dan een
andere keer – afhankelijk van of het bijvoorbeeld veel of weinig heeft geregend. Bij Schaap Holland proberen ze de verschillen zo klein mogelijk te houden door zo nodig te wisselen van ras. ‘Het grootste deel van het jaar werken we met de Agria; een aardappel die door zijn mooie, gele kleur nog smakelijker oogt. Als de Agria aan het einde van het seizoen niet meer zo mooi bakt, stappen we over op de Aromata- aardappel. Die lijkt veel op de Agria, maar is iets sneller rijp’, licht Wisse toe.

De aardappelen worden dagelijks getest. Er wordt gekeken naar de lengte, de kleur, het onderwater-
gewicht en het drogestofgehalte. ‘Om te kijken of de friet smeuïg van binnen en krokant van buiten is, bakken we wat friet voor’, schetst Wisse. ‘We snijden dagelijks onze aardappelen met extra scherpe messen, zodat er minder vocht uit de aardappel loopt en deze minder vet opneemt. Zo proef je nog meer aardappel en blijft de friet meer krokant. De kunst van het voorbakken, laten rusten en afbakken, is uiteindelijk aan de cafetariahouder zelf. Hoe je dit doet en of je kiest voor vast of vloeibaar vet, bepaalt welke ‘stempel’ hij zijn friet meegeeft.’

Genieten en verwennen

fritesMicha van den Nieuwenhuijzen, market manager bij Farm Frites International: ‘We zien een duidelijke ontwikkeling in het koopgedrag van consumenten. Die maakt steeds vaker bewust de keuze tussen een routinematige aankoop of een aankoop waarbij genieten en verwennen centraal staan. Bij een routinematige aankoop spelen vooral gemak en de prijs-kwaliteitverhouding een dominante rol, bij een aankoop met als doel genieten en verwennen, krijgen de aspecten kwaliteit, ambacht en een goed verhaal meer aandacht.’

Farm Frites speelt in op beide trends. ‘We brengen een breed assortiment voorgesneden, voorgebakken, koelverse frites met een hoge, constante kwaliteit gedurende het hele jaar door. De versbeleving van het product in combinatie met het uitdragen van de herkomst van de frites biedt de ondernemer de mogelijkheid een kwalitatief product te bieden, met een goed verhaal en tegen een gunstige prijs.’Voor het geniet- en verwenmoment zoekt de consument een puur, smaakvol product met een ambachtelijke uitstraling en een goed verhaal voor extra beleving. ‘Farm Frites biedt ondernemers diverse premium fritessoorten die hierbij aansluiten. Onder het Farm Frites Home-Style assortiment leveren we unieke, voorgesneden, voorgebakken frites. Met een échte onregelmatige snijmaat en een iets donkere kleur na afbak voor een rustieke, ambachtelijke uitstraling. Hiermee krijg je de beleving van vroeger, maar het gebruikersgemak van nu.’ Home-Style frites is verkrijgbaar zonder schil (Home-Style Belgian Fries) en met schil (Home-Style Rustic Fries). ‘De variant met schil geeft een nog natuurlijkere uitstraling en een vollere aardappelsmaak’, aldus Van den Nieuwenhuijzen.

Farm Frites Finest

finestMet het Farm Frites Finest-assortiment richt Farm Frites zich op de ondernemer die op zoek is naar iets extra bijzonders. Deze frites wordt gemaakt van speciale aardappelrassen, zoals Markies, Lady Anna of Innovator. ‘Die staan bekend om hun extra lange lengte en uitgesproken smaak’, licht Van den Nieuwenhuijzen toe.

‘Farm Frites Finest wordt daarnaast voorgebakken in 100 procent natuurlijke zonnebloemolie. Eerder dit jaar zijn er drie varianten met schil toegevoegd aan het assortiment om extra beleving rondom de premium frites te genereren.’ De Finest-frites zijn beschikbaar in een verfijnde 7 mm-, populaire 10 mm- en een round cut-variant. De round cut is een speciale, holgesneden fritesvariant met hier en daar een stukje schil. ‘De premium Finest-fritessoorten met schil combineren goed met de populaire premium hamburgerconcepten in de markt’, tipt Van den Nieuwenhuijzen.

Farm Frites heeft een lange historie in de aardappelteelt en -productie en levert haar producten wereldwijd. Dit heeft geleid tot duurzame samenwerkingsverbanden met klanten, telers en medewerkers. ‘Samen met telers zetten we ons in voor verduurzaming van aardappelteelt en maximale aardappelopbrengst’, licht Van den Nieuwenhuijzen toe. ‘Met 1500 medewerkers wereldwijd weten we exact wat er in lokale markten speelt en wat klanten beweegt. Zo kunnen we maatoplossingen bieden waardoor langdurige klantrelaties ontstaan. Farm Frites streeft er dagelijks naar samen met telers, klanten en medewerkers zoveel mogelijk mensen te kunnen laten genieten van heerlijke frites en aardappelspecialiteiten.’

Zoete aardappel

zoetDe consument van tegenwoordig wil graag worden verrast. Lamb Weston maakt diverse aardappelproducten waarmee de cafetariahouder gemakkelijk kan variëren. ‘Lamb Weston blijft innoveren’, zegt Tibor Warga, sales manager Benelux bij Lamb Weston. ‘Dat doen we bijvoorbeeld met Sweet ’n Savour Crispy Fries; een unieke combinatie van de smaak van zoete aardappelen met een coating die zorgt dat de friet langer warm en krokant blijft. Sweet ’n Savour Crispy Fries hebben een licht knapperige bite met een gelijkmatige, zachte binnenkant. In Engeland en Amerika is friet van zoete aardappelen al enorm hot en ook in Duitsland is het in opkomst. Met zo’n tweede aardappelproduct op de kaart bied je je gasten de keuze om te variëren. Het is een mooi alternatief voor het reguliere frietje.’

Lamb Weston kiest er bewust voor om vriesverse producten aan te bieden in plaats van koelvers.
‘Zo kunnen we het hele jaar door een constante kwaliteit leveren’, licht Warga toe. ‘Gasten zijn op zoek naar beleving, kwaliteit en unieke producten. Ambachtelijke friet sluit hier goed bij aan. Investeren in deze trend is dus noodzakelijk om je als ondernemer te onderscheiden. Met Connoisseur Fries brengt Lamb Weston ambachtelijkheid terug op het bord. Met Connoisseurs Fries bieden we de ambachtelijke uitstraling van een huisgemaakt product – met of zonder schil. De varianten met schil geven een echte homemade uitstraling en extra smaak. Het assortiment van Connoisseurs Fries bestaat uit vier verschillende snijmaten, met of zonder coating en met of zonder schil. Alle producten van Lamb Weston worden voorgebakken in zonnebloemolie.’

Dippers en wafeltjes

Als tweede aardappelproduct biedt Lamb Weston ook Twister Fries aan en CrissCuts; wafeltjes gesneden uit een aardappel met schil. Daarnaast zijn de Potato Dippers erg geliefd. ‘Ideaal om te lepelen of te dippen’, vertelt Warga, die er ook diverse sauzen bij aanbiedt. ‘De dippers zijn krokant en vol van smaak. Door de unieke snijvorm ogen ze homemade. Zo’n authentieke uitstraling is tegenwoordig ook in de fastservice van groot belang. Hoogwaardige cafetaria’s geven hun friet, maar ook bijvoorbeeld hun burgers, een upgrade. Onze producten zijn een mooi voorbeeld waarmee je de klant keuze kan bieden als het gaat om een tweede aardappelproduct.’