artikel

Trends in afrekensystemen: online betalen heeft de toekomst

Fastfood 724

Vaste kassa’s worden vaak vervangen door draagbare bestelterminals. Ook bestelzuilen zijn in opmars. Ze worden gekoppeld aan innovatieve softwaresystemen, waarmee je bijna elk detail in je onderneming inzichtelijk kunt maken. Gasten betalen ook vaker online met hun smartphone, pc of tablet. En het einde van die ontwikkeling is nog lang niet in zicht.

Trends in afrekensystemen: online betalen heeft de toekomst

Gasten geven vaak meer uit als ze online bestellen. Ze voelen dan niet die tijdsdruk van de wachtrij achter hen en nemen langer de tijd om je assortiment te bekijken. Leon Besselink, directeur van Next to food dat kassa- en softwaresystemen ontwikkelt voor cafetaria’s, beaamt dit. ‘Klanten kopen online meer en letten minder op de prijs. Uiteindelijk besteden ze tot wel 40 procent meer dan wanneer ze voor je toonbank staan. Huisgemaakte specialiteiten en specials kun je online ook heel goed extra onder de aandacht brengen.’ Besselink ziet hoe de traditionele, fysieke kassa’s steeds minder belangrijk worden. ‘Online is al heel belangrijk en wordt alleen nog maar belangrijker.’

Bestelzuilen zijn in opkomst

Afrekensystemen: Next to foodNa de zomer introduceert Next to food haar eerste bestelzuil in een cafetaria. ‘We zitten nu nog in de testfase, maar hebben er hoge verwachtingen van’, zegt de directeur. ‘Kijk naar McDonald’s. Daar stonden vroeger tien kassa’s op een rij, nu zijn het er twee of drie. Daarnaast staan er bestelzuilen waar de gast zelf zijn bestelling invoert. Zo’n combinatie kan voor veel cafetaria’s een uitkomst zijn. De ondernemer bespaart niet alleen op arbeidskosten. Ook bij een bestelzuil wijkt de gast sneller af van zijn reguliere bestelling. Hij geeft meer uit dan bij een traditioneel afrekenpunt.’

Bestelproces geautomatiseerd

Met het programma e-food wordt het bestelproces volledig geautomatiseerd. ‘Ook als je niet aan bezorging doet, biedt online bestellen veel kansen’, stelt Besselink. ‘80 procent van de bestellingen die via e-food binnenkomen, worden door klanten zelf afgehaald. De klant heeft zich thuis uitgebreid kunnen oriënteren en hoeft in de winkel minder lang te wachten. In de helft van de gevallen is al afgerekend via bijvoorbeeld iDEAL. Tijdens drukke perioden, zoals in het weekend, kun je de betalingsvoorwaarden in je webshop aanpassen. Klanten kunnen dan bijvoorbeeld alleen
online bestellen als ze meteen online afrekenen. Ook voor bezorgers werkt het makkelijker als de klant al heeft betaald. iDEAL is vooralsnog de voordeligste betaaldienst. De kosten per transactie kun je gerust doorrekenen naar de consument. Die zal er écht niet minder om bestellen.’

Cash veilig afhandelen

Volgens Besselink blijft contant geld altijd een rol spelen binnen de cafetaria. De verhoudingen mogen dan nog verschuiven, de afhandeling kost altijd evenveel werk. Vorig jaar introduceerde Next to food, samen met Cikam, de Cikam Easy Cash Mini waarmee contant geld op een veilige manier wordt afgehandeld. ‘Klanten gooien het geld in de machine, die vastzit aan de balie, waardoor medewerkers niet met het geld in aanraking komen’, zegt Besselink. ‘Dit brengt meerdere voordelen met zich mee; het is hygiënischer, medewerkers worden minder snel verleid tot fraude en overvallers worden ontmoedigd. Vorig jaar hebben we vijftien van deze apparaten geplaatst bij cafetaria’s.’

Planning & Control

Naast e-food heeft Next to food ook andere softwareprogramma’s die geïntegreerd kunnen worden in het kassasysteem. De nieuwste module is Planning & Control, ontwikkeld in samenwerking met de Horeca Consulent. ‘Je voert vooraf de verwachte omzet en ingeplande uren in’, legt Besselink uit. ‘Aan het einde van de dag (of een andere periode) laat het systeem zien hoeveel omzet je écht hebt behaald en in hoeverre dit afwijkt van je verwachting. Dit wordt bijvoorbeeld berekend aan de hand van de werkelijk gemaakte kloktijden. Het systeem geeft inzicht in je organisatie en wat er beter kan. Ook de personeelsplanning kan worden meegenomen, zodat je meteen ziet welke medewerkers – met welk contract en met welke ervaring – er de betreffende dag beschikbaar zijn.’

Snel rendabel

Afrekensystemen EijsinkOok Bjorn Nijhuis, directeur van Eijsink Afrekensystemen, ziet een groeiende vraag naar online bestellen. ‘Mensen plaatsen steeds vaker bestellingen met hun mobiel. Dat is efficiënter voor de ondernemer. Klanten houden van gemak. Met efficiency kun je mensen ook aan je binden.’ Eijsink ontwikkelt naast hard- en software voor afrekensystemen ook webshops en mobiele apps. ‘Je eigen producten online presenteren, biedt veel kansen’, zegt Nijhuis. ‘Andere diensten, zoals Thuisbezorgd.nl, zijn erg duur. Wij kunnen de producten van de ondernemer op locatie fotograferen. We maken een webshop en mobiele app in de huisstijl van het bedrijf. De ondernemer ziet een webshop zo niet langer als ‘gedoe’. Over het algemeen is een webshop  snel rendabel. Met onze mobiele app kan de gast gemakkelijk vanuit huis betalen, aan de deur of in de winkel.’

Grootte en routing bepalen keuze afrekensysteem

Welk afrekensysteem je kiest, is afhankelijk van de grootte van je bedrijf en de routing. ‘Wij willen onze klanten altijd de juiste oplossing bieden, van eenvoudige kassa’s tot uitgebreide systemen’, schetst Nijhuis. ‘Cafetariahouders gaan vaak voor een combinatie van vaste en mobiele kassa’s. Met de tabletkassa of mobiel kun je sneller bestellingen opnemen. Je kunt er makkelijk meerdere bestelhoeken en uitgiftepunten mee creëren in je zaak en ook makkelijker op- of afschalen.’ Eijsink biedt ook de mogelijkheid om narrowcastingsystemen in de winkel te koppelen aan je kassa. Nijhuis: ‘Narrowcasting werkt goed als je bijverkoop wilt stimuleren. Dan laat je bijvoorbeeld een video zien dat er een glas cola wordt ingeschonken of dat er een hamburger wordt bereid. Bewegende beelden laten zien, heeft een groot effect. Met ons programma voor narrowcasting ben je flexibel in de producten die je extra aandacht wilt geven, zodat je aankopen kunt triggeren.’

Kitchen Manager

NAfrekensystemen Eijsinkijhuis merkt een toenemende vraag naar managementsystemen die aan de kassa worden gekoppeld. Eijsink heeft bijvoorbeeld de Kitchen Manager, die onder meer wordt toegepast bij Eetsalon Menzing in Haaksbergen. ‘Bestelbriefjes in de keuken kunnen vies worden en kwijtraken’, weet de directeur. ‘De Kitchen Manager stroomlijnt de communicatie tussen de bediening en de keuken. Hierdoor worden fouten voorkomen en optimaliseer je het productieproces. De bestellingen die op een mobiele of vaste kassa worden ingevoerd, verschijnen automatisch als digitale bonnen op één of meerdere touch-
screens in de keuken/bakwand. De individuele items van een bestelling verschijnen in de meest handige volgorde voor een efficiënte verwerking op de bon. Zo krijg je een beter overzicht van wat je wanneer moet klaarmaken.’ Ook Nijhuis signaleert een opkomst van bestelzuilen. ‘Hier zit een enorme groei in. Mensen willen graag hun eigen bestellingen aangeven. Pas als ze bestellen, gaan ze nadenken. Bij een bestelzuil is de ‘bestelangst’ minder en kijken mensen selectiever naar wat ze willen hebben. In de toekomst verwacht ik steeds meer een combinatie van vaste en mobiele kassa’s, bestelzuilen en online bestellingen. De klant wil graag meerdere opties. Wij kunnen alles integreren in één programma, zodat je alle rapportages en bonnetjes op één centrale plek binnenkrijgt.’

Hogere omzetsnelheid

Ook Ruud Clements, directeur bij Van Hessen, die hardware- en sofware-oplossingen biedt voor de horeca, verwacht dat er in de toekomst verschillende manieren blijven om te betalen. Hij ziet dat er vaker gebruikgemaakt wordt van oplossingen in de cloud. ‘Ondernemers werken met applicaties, zonder dat ze zelf hoeven te investeren in hardware. Alle hard- en software staat dan in een datacenter die jou een service verleent. Dit gaat zich de komende jaren nog meer ontwikkelen. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je een goede internetverbinding, browser en applicatie hebt. Als je gasten gebruikmaken van je wifi en je hebt geen goede internetverbinding, bestaat het gevaar dat je bandbreedte behoorlijk vol raakt en dat de verbinding trager wordt of uitvalt. Het grote voordeel van oplossingen in de cloud is dat je een vast bedrag per maand betaalt en precies weet waar je aan toe bent.’

Betalen met de smartphone

Steeds meer gasten betalen al met hun smartphone. Van Hessen verwacht dat deze ontwikkeling verder doorzet. ‘We zijn er volop mee bezig. We hebben een applicatie ontwikkeld waarmee de gast kan betalen met zijn mobiel. Bijvoorbeeld door met de smartphone een barcode te scannen op de kassa. Het bedrag wordt vervolgens automatisch van zijn rekening afgeschreven. Voorwaarde is wel dat de bank van de betreffende gast is aangesloten bij dit systeem. We hopen dat betaalinstanties in de toekomst meer met elkaar willen samenwerken, zodat steeds meer mensen er gebruik van kunnen
maken. Dan wordt het ook veel vanzelfsprekender om met je telefoon te betalen. En in de tussentijd kunnen mensen altijd nog met hun pinpas of andere betaalkaart betalen.’

Inzicht in voorraadbeheer

Sinds 1979 maakt Van Hessen gebruik van Micros-kassasystemen. Hiermee kun je onder meer bediening en afrekening automatiseren, bestellingen noteren op een handheld aan de tafel en maaltijden meteen doorsturen naar een scherm in de keuken. De softwarepakketten van Micros kunnen heel gedetailleerd inzicht geven in de bedrijfsvoering. Met het pakket Materials Control krijgt de ondernemer gedetailleerd inzicht in zijn voorraadbeheer. ‘Je kunt bijvoorbeeld een melding krijgen als je nog maar tien flesjes cola op voorraad hebt’, illustreert Clements. ‘Desgewenst kan er na die melding automatisch een bestelbon naar de betreffende leverancier worden verzonden.’ Van Hessen werkt daarnaast ook met kleinere systemen van Quorion. Quorion restaurantsoftware levert specifieke pos-functies voor de kleine tot middelgrote (snack)bars, clubs en restaurants. Net als bij Micros kunnen uitgebreide rapportages worden bijgehouden.

Blijven innoveren

Over 2 jaar viert Van Hessen zijn 100-jarig bestaan. Clements is al sinds 1983 werkzaam bij het bedrijf. Hij herinnert zich goed hoe de traditionele mechanische kassa zich heeft ontwikkeld naar de kassa met touchscreen. ‘In 1988 hebben we de eerste kassa met touchscreen gepresenteerd op een beurs in Gent. Mensen vielen bijna stijl achterover, wat een revolutie was dat! Ik had nog nooit zulke goede zaken gedaan op een beurs; iedereen wilde er een.’ Ook nu staan de ontwikkelingen niet stil als het gaat om automatisering in de horeca. ‘In Japan word je in sommige hotels begroet door een robot, die bijna al je vragen kan beantwoorden. In cafetaria’s zie ik dat niet gebeuren, persoonlijk contact blijft belangrijk. Maar de techniek maakt wel steeds meer mogelijk. We blijven innoveren op gebied van hardware- en softwareoplossingen. Het einde van de automatisering is nog lang niet in zicht.’ 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels