artikel

FHC-directeur: ‘We zetten iets neer dat de moeite waard is’

Fastfood 715

Family gaat op de schop. De focus van het vernieuwde franchiseconcept komt te liggen op de winkel, met ambiance, beleving en gastvrijheid als speerpunten. FHC Formulebeheer heeft een aantal duidelijke keuzes gemaakt. Directeur Ralph Markwat legt uit waarom.

FHC-directeur: ‘We zetten iets neer dat de moeite waard is’
Foto: Wick Natzijl

We merkten dat de consument toe is aan verandering, zegt FHC-directeur Ralph Markwat. ‘Zo is de consument zich steeds meer bewust van verantwoorde voeding en is op zoek naar meer beleving. De verwachting van de consument is hoger mede dankzij het brede foodaanbod.’ Daarom is de formule nu bezig met een metamorfose. Daarbij wil FHC duidelijker onderscheid maken tussen de formules Family en Foodmaster. Bij die laatste draait het vooral om snelheid en gemak, terwijl Family de plek moet worden voor casual dining in een sfeervolle omgeving, met een eethuiskaart en bediening aan tafel.

Family Honselersdijk van Monique en Corjan Treffers, dat eind vorig jaar de deuren opende, is als eerste geheel in de nieuwe stijl vormgegeven. De komende drie maanden worden zeven winkels gerestyled en openen er nieuwe zaken in Apeldoorn en Tilburg. Ook wordt de website vernieuwd. ‘FHC bestaat 22 jaar en we hebben al een aantal keer een restyling gedaan’, zegt Markwat. ‘Dat ging met name om het uiterlijk. Nu willen we ook kijken hoe we verder kunnen komen als formule.’

Hoe doen jullie dat met Family 2.0?
‘We hebben zelf veel bedacht maar daarnaast was de hele keten erbij betrokken; fabrikanten, leveranciers en franchisenemers. We hebben ook consumentenonderzoek laten doen. Voor het nieuwe Family-concept hebben we paneldiscussies opgezet waarbij het vooral ging over casual dining en afhalen. We kwamen erachter dat mensen sommige dingen wel van een cafetaria verwachten en andere dingen juist niet.’

Zoals?
‘Wanneer mensen bijvoorbeeld zitten te eten, willen ze geen koeriers zien met grote jassen, die kou mee naar binnen nemen, een hoop herrie maken en met tassen door het eethuis stieren om de volgende bestelling weg te brengen. Dus zetten we Family nu in de markt primair als concept voor de winkelvloer.’

Wat houdt dat precies in?
‘Family is een zaak waar mensen echt komen eten. Het is natuurlijk geen sterrenrestaurant waar je drie weken naar uitkijkt, maar wel een plek waar je met je gezin rustig wilt zitten. We hebben met A3 Interieurbouw echt aandacht besteed aan de look & feel en het personeel loopt rond in toffe bedrijfskleding. We creëren daarmee de perceptie van ambacht en we zetten iets neer dat de moeite waard is om er te gaan eten.’

 


 

Ralph Markwat FHC Formulebeheer

Foto: Wick Natzijl

‘Je hoort vaak: ‘Zeg het maar’, vanachter de balie. Bij Family willen we dat niet meer’

FHC-directeur Ralph Markwat


 

En het aanbod?
‘We hebben een mooie eethuiskaart met Family’s Favorieten, zoals premium burgers en hotdogs. Dat zijn de producten waar we goed in zijn. We hanteren een receptenboek voor ondernemers met items waaruit ze kunnen kiezen. Family’s Favorieten is samen met franchisenemers bedacht. Ik denk dat ze het adopteren als iets dat van hen is.’

Dus geen plek voor bezorgen?
‘Je moet keuzes maken. Je kunt niet alles in één concept duwen; een gezellig eethuis met een terras en ook nog een snelle afhaalbalie en bezorgen. De consument wil dat niet. Over een paar maanden hebben we Foodmaster 2.0 op de kaart staan. Daar draait het veel meer om snelheid, traffic en presteren. Daar komt een ander type consument.’

Dus een Family kan niet bezorgen?
‘Dat zeggen we niet. Als jij met bezorgen een goede omzet kunt genereren en een achterdeur of aparte ingang hebt waardoor je de gasten niet stoort, prima. Maar in het concept hebben we ervoor gekozen om meer te focussen op de winkel zelf.’

Family wordt een plek voor casual dining. Kan iedere vestiging dat aan?
‘Het is casual dining binnen de logistieke processen van een cafetaria en met cafetariaproducten. Je hebt geen koks, een keuken en bijzondere apparatuur nodig. We doen gewoon wat we gewend zijn. Elke cafetaria kan met Family werken.’

 


Family Honselersdijk

Family Honselersdijk van Monique en Corjan Treffers, dat eind vorig jaar de deuren opende, is als eerste geheel in de nieuwe stijl vormgegeven. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant


 

Je hebt wel goede medewerkers nodig, die zijn schaars.
‘Dat is inderdaad een probleem. We willen een mix van ervaren krachten en jong talent om in de loonkosten goed uit te komen. Dat jonge talent is juist schaars. We concurreren met de pizzeria’s en de supermarkten. De nieuwe Family-winkels, zoals Honselersdijk en Lisse, hebben veel minder moeite om goed personeel te vinden. Dat zijn namelijk hippe zaken met premium producten. Maar het gaat over meer dan inrichting en uitstraling. Jongeren werken over het algemeen heel kort in de zaak, dus investeren ondernemers weinig in ze. Dat moet anders, want als je geen tijd in je personeel stopt, wordt het alleen maar moeilijker om goede krachten aan te trekken.’

En wat verwachten jullie van ondernemers zelf?
‘Die ondernemer moet wel zijn mindset veranderen, We moeten met z’n allen meer gastgericht denken. Je hoort toch vaak: ‘Zeg het maar’, vanachter de balie. Bij
Family willen we dat niet meer. Doordat je je anders kleedt en er een andere ambiance in de zaak is, gaat dat ook een beetje vanzelf. Zo’n ondernemer staat dan met een ander gevoel in z’n winkel.’

Hoe helpt het nieuwe concept ondernemers meer rendement uit hun zaak te halen?
‘Niet alleen het concept, maar als FHC doen we achter de schermen heel veel aan training, advies, ondersteuning en dienstverlening. Meer dan andere formules, durf ik wel te zeggen. Ik vind dat mensen meer omzet moeten draaien, en daar moeten we als branche aan werken. Een gemiddelde cafetaria moet jaarlijks €80.000 tot €100.000 nettowinst maken om een gezond ondernemersinkomen over te houden. Er zijn zaken in deze branche die veel minder verdienen. Ik zie schrijnende gevallen. Willen we daar uitkomen, dan moeten we aan waarde en aan de consument werken. Een concept als Family helpt om die consument te triggeren.’

We hebben Ralph Markwat ook gevraagd naar de gemiddelde nettowinst bij Family. Daarover wilde de FHC-directeur niets kwijt.

Bekijk hier de nieuwe editie van Snackkoerier online.

Reageer op dit artikel