artikel

Jacketz Amsterdam is een ode aan de aardappel

Fastfood 837

Het is een prachtig voorbeeld van ‘power to the pieper’. Jacketz Amsterdam serveert gepofte aardappels met culinaire vulling. In de hoofdstad is inmiddels een tweede vestiging geopend en eigenaren Paul Zonnenberg en Pascal ter Beeke hebben grote (internationale) plannen. ‘Een op en top Nederlands product, dat nog wordt onderbelicht in de horeca.’

Jacketz Amsterdam  is een ode aan de aardappel
Jacketz heeft negen basisvullingen voor de gepofte piepers. Foto: Diederik van der Laan

Nederlandser dan de aardappel wordt het niet. ‘Waarom wordt er dan nog zo weinig mee gedaan in de horeca?’ Paul Zonnenberg (35) en Pascal ter Beeke (36) komen in hun periode als studenten internationale bedrijfskunde in Rotterdam veel in het buitenland. Omdat ze beiden ook een passie hebben voor koken, vallen twee dingen op: overal in Europa kun je voor weinig geld iets simpels en toch goeds eten en in al die landen zijn de locals trots op hun eigen product.

Hoe anders is dat in Nederland, zo concluderen ze. ‘Alleen hier is de koude lunch tegenwoordig een gewoonte en eten we met zijn allen die boterham met kaas’, legt Ter Beeke uit. ‘Vroeger was een warme middagmaaltijd heel gewoon. Dat gevoel willen we terugbrengen.’

En dan die aardappel. ‘Groot geworden in ons land, maar inmiddels niet populair meer bij de jeugd. Jammer, want het is zo’n prachtig product. Buitenlanders vinden de aardappel sexy, dat gaat zelfs tot in China. Nederland heeft unieke rassen en een efficiënte landbouw. Voldoende redenen om trots te zijn op het product.’

Aardappel in de schil

Die trots wordt zichtbaar in Jacketz. De naam is een afgeleide van het Engelse gerecht ‘jacket potato’, wat ‘aardappel in de schil’ betekent. Hoofdrolspeler in ieder gerecht is een aardappel van minimaal 460 gram. Het grootste deel van het jaar is dat er één uit Nederland, in de resterende, korte periode komt deze elders uit Europa.

Zonnenberg en Ter Beeke beginnen in Leiden, maar zijn inmiddels actief in Amsterdam. Een ‘hoofdvestiging’ in de Kinkerstraat (Oud-West) en een tweede locatie – in mei geopend – op de Nieuwendijk, op loopafstand van het Centraal Station. Allebei met een terras voor de deur. Ter Beeke: ‘We werken met een unieke aardappel die we zelf poffen, gewikkeld in een zoutkorst en op smaak gebracht met olijfolie en crème fraîche.’

Jacketz aardappels

Jacketz in Amsterdam, maar als het aan de eigenaren ligt binnenkort ook in andere steden.

Vullingen

De opengesneden aardappel krijgt vervolgens een vulling. Er zijn negen huisgemaakte basisvullingen en er is een vulling van de maand. Vers en volgens eigen
recept gemaakt in de productiekeuken in de vestiging aan de Kinkerstraat. ‘In het begin deden we alles zelf, maar inmiddels hebben we een chef-kok in dienst. Je kunt eindeloos combineren met een aardappel, maar wij kiezen voor vullingen die wat betreft smaak een uitgesproken tegenpool zijn.’

Zelf noemt hij de klassieker met gesmolten kaas en knoflooksaus ‘bizar lekker’ en krijgt de spicy green curry de stempel ‘erg lekker’. Het populairst onder gasten zijn de kipsalade met verse tuinkruiden en de gerookte zalmtartaar met verse kruidenkwark. Op de kaart verder bietensalade, groene seizoensgroenten, makreelsalade met verse kruiden, chili con carne, hachee en pulled pork. ‘Vis, vlees, vegetarisch en veganistisch, voor ieder wat wils.’

Diëten

Vanzelfsprekend is Ter Beeke ook op de hoogte van de toenemende belangstelling voor koolhydraat-arme maaltijden en (andere) dieetwensen. ‘Het gaat om balans in de keuzes die je maakt. Onze aardappels worden volledig vetvrij bereid en er is niets mis mee om die zo nu en dan te eten. Daarnaast is het assortiment bijna volledig glutenvrij, alleen de hacheevulling bevat gluten. Bovendien zijn aardappelen gewoon heel erg smaakvol. Een beetje olijfolie eroverheen is al voldoende om iets heerlijks te eten.’

De aardappelen worden binnen enkele minuten bereid en kunnen ook worden meegenomen in een baked potato box. Jacketz werkt eveneens samen met partijen die aan huis bezorgen.


Eten bij Jacketz

Bij Jacketz kun je voor minder dan €10 eten. Een aardappel kost €3,95, voor een halve aardappel is de prijs € 2,95 en een salade (alle smaken zijn ook beschikbaar als salade) staat op de kaart voor €3,95. Vervolgens voltooit de klant zijn bestelling in drie stappen: de vulling (€5 tot 7), een topping (noten, (geiten)kaas, pecorino of spekjes voor €0,95) en ‘de perfecte saus’ (knoflook, rode peper, tartaar of honing-mosterd, eveneens €0,95). De aardappelen zijn binnen enkele minuten klaar en kunnen ook worden meegenomen in een baked potato box. Jacketz werkt samen met partijen die aan huis bezorgen.


Het drankenassortiment bestaat uit biologische limonades en sappen (en cola), thee en koffie, wijnen en bieren. ‘We hebben een samenwerking met Grapedistrict. Op de kaart staan altijd zes mooie wijnen en een cava, voor een vast bedrag van €20 per fles. Dat werkt heel goed. Groepen kiezen meestal voor een fles. En we serveren liefst dertien speciaalbieren. Op termijn willen we ook aan pairing gaan doen en wijn-spijssuggesties geven.’

aardappels

Pascal ter Beeke wil dat Nederland de aardappel weer sexy gaat vinden.

Wauw-gevoel

Jacketz kent twee uitsprekende doelgroepen: vrouwen en mannen in de leeftijdscategorie 25 tot 40 jaar en buitenlanders. ‘Buitenlandse bezoekers, we ontvangen opvallend veel Italianen, krijgen echt een wauwgevoel bij de aardappel. Je moet ze zien als ze met zijn allen aan een tafel zitten en de gerechten geserveerd krijgen. Dat is een bijzonder schouwspel.’

In Nederland zien beide ondernemers mogelijkheden in steden met meer dan 100.000 inwoners en een vloeroppervlakte van minimaal 100 vierkante meter. ‘Vijf locaties in Amsterdam moet mogelijk zijn. In Utrecht hebben we een franchiser en zijn we op zoek naar een locatie. Rotterdam is onze studentenstad, daar mogen we dus ook niet ontbreken, en verder zien we kansen in steden als Eindhoven, Den Haag, Maastricht, Groningen, Enschede (‘mijn geboortegrond’) en toch ook weer Leiden.’

Ter Beeke hoopt dat het er over vijf jaar vijf tot tien zijn. In het buitenland ziet hij echter meer potentieel en verwacht hij een snellere groei. ‘In Duitsland hebben we
recent een contract getekend met een partij die ons concept daar gaat vermarkten, Portugal is concreet en ook Engeland ligt in het vizier, en dan met name Londen beschouwen we als interessant.’

Franchiseconcept

Hoewel het duo zelf nog ambities heeft als het gaat om nieuwe vestigingen, liggen de handboeken klaar voor een uitrol als franchiseconcept. ‘Het staat op papier, tot de details aan toe. Alles wordt afgewogen. Het voordeel daarvan is ook dat iedereen altijd dezelfde portionering krijgt.’ ‘De trend is toch een beetje dat alles kan’, besluit Ter Beeke. ‘Zeker in grote steden willen mensen op ieder moment van de dag kunnen eten. Jacketz sluit daar heel goed op aan.’


Onlinestrategie

Internetrecensies zijn volgens Paul Zonnenberg en Pascal ter Beeke het hedendaagse mond-tot-mond. ‘Vroeger deelden wij ervaringen aan de borreltafel, nu doen wij dat ook via internet’, zegt Zonnenberg. ‘Mensen vertellen nu eenmaal graag over buitengewone ervaringen.’

Sinds de opening van de eerste vestiging, zo’n drie jaar geleden, staat Jacketz op Tripadvisor structureel in de top-20 van inmiddels 3239 restaurants in de hoofdstad. Op het moment van publicatie van dit artikel is dat plek 19 op basis van 1682 recensies. Zonnenberg noemt de ‘purple cow’ hun grootste succesfactor. ‘Mensen praten graag over alles wat buiten de norm valt. Dat is van alle tijden. Platforms, als Google en Tripadvisor, zijn de wegen waarlangs wij ons verhaal kwijt kunnen. Mensen verwachten een aardappel en krijgen potato art. Daar willen ze over vertellen.’ Ter Beeke: ‘We staan tussen door Michelin bekroonde restaurants. Zij overtreffen net als wij de verwachtingen van hun gasten. Je komt in de top-20 door mensen succesvol een bijzondere ervaring te geven.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels