artikel

Trots op de nieuwe Family Fijnaart

Fastfood 251

Creativiteit, vindingrijkheid en doorzettingsvermogen. Dat Henk en Annette van Lenten deze kwaliteiten in huis hebben, is duidelijk te zien in hun nieuwe Family Fijnaart. In de ruime en warme zaak kijkt iedereen zijn ogen uit. Ook Snackkoerier.

Trots op de nieuwe Family Fijnaart
Annette en Henk van Lenten kunnen eindelijk hun gasten ontvangen in de nieuwe zaak. Foto: Peter Roek.

Halverwege 2016 kondigden Henk en Annette van Lenten dat ze een nieuwe zaak gingen betrekken. Eind augustus 2016 kregen ze de sleutel, maar doordat de vergunningen vertraging opliepen, kon de verbouwing pas in december beginnen. De bouw werd in februari ook nog eens stilgelegd nadat de gemeente met aanvullende eisen kwam. In april konden de werkzaamheden worden voortgezet en begin juni was het karwei afgerond. Een maand later mochten Henk en Annette de deuren van hun nieuwe zaak eindelijk openen.

Decoratiematerialen van gasten

De lange aanloop werkte in het voordeel. Er was alle tijd om voorbereidingen te treffen en de zaak zo in te richten zoals ze zelf wilden. Annette struinde het hele land af voor spulletjes in de winkel, maar ook gasten kwamen met decoratiematerialen op de proppen, zoals een ouderwetse weegschaal. De oude radio van de opa van Annette heeft een plek gekregen, en er is een fotohoek met een wisselende collage. Augurkenpotten met strijkijzersnoeren fungeren als lampen, een hobby van een vaste klant.

Onderscheidende elementen

De aankleding en inrichting zijn bijzonder te noemen. ‘We wilden het niet te zakelijk, zoals je tegenwoordig vaak ziet. Het moest een ziel hebben en weer knus en gezellig worden. Dat is zeker gelukt, door de houtlook en de onderscheidende elementen.’ Een goed voorbeeld is de fraaie wand in het restaurant. Steenstrips en gestuukt cement zorgen voor een sfeervolle uitstraling. Aan de andere kant bestaat de wand uit pallets van steigerhout. Aan creativiteit geen gebrek. ‘We krijgen veel complimenten. Een leverancier zei dat onze ziel en zaligheid erin zitten. Dat geeft een kick.’

 

 


Family Fijnaart van Henk en Annette van Lenten

Foto: Peter Roek

‘We wilden het niet te zakelijk, zoals je tegenwoordig vaak ziet’


Anderhalve ton bespaard

De cafetariahouders deden veel zelf. Met hulp van hun zonen Melvin en Terence, hun schoondochter Yvet, haar stiefvader en enkele vrienden. De vele handen waren nodig. ‘Door het oponthoud vanwege al het gedoe met de gemeente, had de aannemer minder tijd en menskracht beschikbaar. Bijna anderhalve ton bespaarden Henk en Annette op hun uitgaven door veel zelf te doen, materialen te hergebruiken en tweedehands spullen aan te schaffen. ‘Dat is veel geld! En daarmee een belangrijke tip voor collega’s.’

Afgescheiden door een wand

De ruime zaak van bijna 350 vierkante meter heeft verschillende zitgelegenheden. Het restaurantgedeelte en de cafetaria met het hebben beide een eigen toegangsdeur en zijn van elkaar afgescheiden door een wand. Er is wel een opening, zodat er interactie mogelijk is. ‘Makkelijk voor de bediening en als een kind vanuit het eethuis een ijsje wil kopen.’ De klantengroepen hebben geen hinder van elkaar. ‘Dat geeft rust.’ Een comfortabel zitje met open haard is er voor wachtenden van het restaurant. ‘Als het vol is, kunnen we daar gasten een drankje laten nuttigen. Dat werkt heel goed.’

Verdubbeling van het aantal zitplaaten

Er is een zee aan ruimte in de winkel en in het werkgedeelte. In het eethuis zijn zeventig zitplaatsen, in de cafetaria nog eens zestien. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van de vorige situatie. Ook de terrassen bieden volop mogelijkheden. Er is overal voldoende bewegingsvrijheid. ‘De keuken is een verademing. Voorheen was de ruimte zeer beperkt en liepen we elkaar in de weg. Nu zijn we elkaar soms kwijt’, lacht Annette. Iedereen heeft zijn eigen plek en taak. Het zorgt voor efficiency. Henk laat zien dat de werkbreedte achter de bakwand ook veel ruimer is dan normaal. ‘Prettig en ergonomisch beter.’

De eerste weken liep het storm bij Family Fijnaart. Tijdens de opening voor het dorp waren er al 450 belangstellenden. ‘We krijgen zoveel positieve reacties, het is hartverwarmend. Fijnaart heeft met ons meegeleefd. Iedereen is er trots op. Het geeft een impuls aan de leefbaarheid van het dorp.’


Family Fijnaart van Henk en Annette van Lenten

Foto: Peter Roek

‘De drempel om hier te komen eten, is nog lager’


 

Crowdfunding

Soms lijkt zelfs de nieuwe, veel grotere zaak alweer te klein. Het eetgedeelte zit regelmatig vol. ‘Maar het is goed zo, we gaan niet weer verbouwen’, klinkt het resoluut. Over de totale investering willen Henk en Annette liever geen mededelingen doen. Maar duidelijk is dat het om tonnen gaat. Een groot deel van het geld werd via crowdfunding binnengehaald; de banken wilden niet over de brug komen. ‘Daar hebben wij ons ook over verbaasd.’

De omzet zal zeker 30 procent stijgen, zo verwachten de eigenaren. ‘Momenteel draaien we dubbele omzetten. Heel mooi natuurlijk. Het komt vooral door de uitbreiding van de capaciteit en het assortiment. De drempel om hier te komen eten of lunchen, is nog lager.’

Kapitaalvernietiging

Met de lunch wil Family Fijnaart groei realiseren. Het onderdeel heeft met onder andere tosti, boerenomelet en club sandwich een boost gekregen. Nieuw is ook het ambachtelijke ijs; een echte hit deze zomer. In Fijnaart is er verder geen ijssalon. ‘Alles bij elkaar kun je zeggen dat we volop kansen zagen, en hebben doorgezet. Er werd ook gesteld dat deze stap kapitaalvernietiging betekende, omdat we onze oude zaak niet konden verkopen. Onzin. Onze gasten vormen de goodwill. We hadden het bij het rechte eind, dat blijkt wel. We hopen hier nog lang met plezier te werken en de volgende generatie staat al te trappelen. De ontberingen de afgelopen maanden zijn niet voor niets geweest.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels