artikel

Generation Z staat voor de deur. Ben jij er klaar voor?

Fastfood 659

De jeugd is niet de gast van de toekomst, maar van nu. Voor ondernemers is het belangrijk om de behoeften van deze doelgroep te kennen en daar vervolgens ook op in te spelen. Hoe doe je dat? Twee jonge ondernemers vertellen hoe zij dit aanpakken. 

Generation Z staat voor de deur. Ben jij er klaar voor?
Bij mooi weer zijn de scholieren in de middag goed voor zo’n 20 procent van de omzet van Kwalitaria Vathorst. Foto: Ton Kastermans

Onder Generation Z vallen twee groepen jongeren: de scholieren en de jonge studenten. Die eerste groep let erg op prijs als ze iets willen eten, de tweede heeft af en toe best wel iets meer over voor kwaliteit.

Verantwoorde fastfood

Boris van Leeuwen, één van de initiatiefnemers van de nieuwe Aziatische fastserviceformule WOK&, richt zich voornamelijk op die tweede groep, de jongvolwassenen. ‘Ze vinden gezond en verantwoord leven heel belangrijk’, stelt Van Leeuwen. ‘Ze hebben een volle agenda. Voordat ze ’s avonds gaan sporten, willen ze snel even iets eten, maar dan geen friet. Door de 24-uurseconomie stijgt de behoefte aan verantwoorde fastfood. In steden als Londen wordt hier al goed op ingespeeld, in Nederland nog te weinig.’

Wokmaaltijd

In oktober opent Van Leeuwen, samen met een groep jonge ondernemers, de eerste vestigingen van WOK& in Rotterdam en Nijmegen. Steden als Amsterdam, Den Haag, Harderwijk en Groningen volgen. Gasten kunnen binnen twee minuten een Aziatische wokmaaltijd laten bereiden. Met noodles of rijst, vis of vlees, verse groenten en saus. Er is keuze uit tien verschillende gerechten. Van elke soort is ook een salade- of broodjesvariant.

 


Jongvolwassenen zijn juist op zoek naar verantwoord fastfood, zegt Boris van Leeuwen. Beeld: Fotoburo Dijkstra


 

Lifestyle

Van Leeuwen, ook leidinggevende bij Family IJburg in Amsterdam, wil met de nieuwe formule ‘een complete lifestyle voor jongvolwassenen’ neerzetten. ‘We richten ons met name op studentikoos publiek en net afgestudeerden.’ Jongeren zijn volgens Van Leeuwen erg gefocust op budget. ‘Maar toch willen ze best iets meer betalen, áls ze daarvoor iets onderscheidend krijgen. Bij ons kun je terecht voor een snelle, verantwoorde maaltijd. Niet met cola, maar met een huisgemaakte smoothie of ijsthee.’

Volgens Van Leeuwen is Generatie Z ook een beetje lui. ‘Ze houden niet van omwegen. Daarom kun je bij ons straks bestellen via Facebook. Ook kun je – bij locaties die hiervoor geschikt zijn – je bestelling in de auto laten afgeven, als je vooraf hebt betaald.’

Voedingswaarde

Behalve smaak is ook voedingswaarde is een belangrijk thema voor de doelgroep van Van Leeuwen. De bestelzuilen bij WOK& geven inzicht in de voedingswaarden van alle gerechten. Op de bestelsite is die informatie ook te zien. ‘Tijdens je bestelling kun je al je wensen en eisen aangeven, bijvoorbeeld of een gerecht lactose- of glutenvrij moet zijn. Daar rolt vervolgens een advies uit. Per gerecht zie je ook hoeveel calorieën het bevat en lees je meer over de herkomst.’

 


Buiten de deur eten

Veel tieners en studenten komen regelmatig in restaurants, ook zonder familie. Gaan hun ouders wel mee, dan weegt hun voorkeur flink mee bij de keuze waar het gezin gaat eten, blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Technomic. Volgens onderzoeker Kelly Weikel is de kans groot dat Generatie Z veel intensiever gebruik gaat maken van de foodservice dan alle andere generaties. Om snel en gemakkelijk wat te eten, maar ook om te socializen, te werken of te studeren. Bron: FSIN


 

Studenten als medewerkers

Ondanks dat bezorging een belangrijk onderdeel wordt voor WOK&, is het ook belangrijk om jongeren in de zaak te krijgen. ‘Het publiek moet zich kunnen herkennen in de medewerkers, daarom werken er voornamelijk studenten bij ons’, zegt Van Leeuwen. ‘Jongeren willen niet het idee hebben dat ze in een fastfoodrestaurant zitten. Ze willen een fijne plek om vrienden te ontmoeten, te werken of snel een hapje te eten. Daarom kiezen wij voor een warme, industriële inrichting. Aandacht en gezelligheid zijn belangrijk. Uiteraard is er gratis wifi, of het nu gaat om een store met alleen statafels of 36 zitplaatsen. Dan kan het inderdaad gebeuren dat gasten lang blijven zitten achter hun laptop, met maar één drankje. Daar doen we niet moeilijk over. Voor die gastvrijheid komen ze echt wel terug.’

Vathorst College

Scholieren vormen een heel ander publiek dan studenten, weet ook Cun-Long Chang. Bijna anderhalf jaar runt hij nu Kwalitaria Délifrance Vathorst in de gelijknamige Amersfoortse wijk; een relatief nieuwe wijk met bijna 20.000 inwoners, bestaande uit veelal jonge gezinnen, meestal tweeverdieners met kinderen tussen de 0 en 18 jaar. De zaak grenst aan het Vathorst College en het Icoontheater. Dat betekent veel jonge klanten.

Bij mooi weer zijn de scholieren in de middag goed voor zo’n 20 procent van de omzet. ‘De jongeren hier hebben vaak meer te besteden dan je zou verwachten’, zegt de 28-jarige ondernemer. ‘Ik at vroeger niet zo snel een tosti buiten de deur. Dat is nu heel normaal.’

Ondanks dat de jeugd meer uitgeeft aan eten, blijft de prijs zeer belangrijk, merkt Chang. ‘Als ze €5 uitgeven, willen ze daar zoveel mogelijk voor terug. Ze bestellen dan ook niet snel een burger, bij ons verkrijgbaar vanaf €4,95. Daarvoor kunnen ze ook een zak chips en frisdrank kopen.’

Scholierenassortiment

Chang overweegt een scholierenassortiment met goedkopere producten, zoals kipburgers uit de diepvries. Het vlees komt dan niet van een Beter Leven-kip, terwijl dit wel gebruikelijk is bij zijn andere kipgerechten. ‘Mijn uitgangspunt is om smaakvolle, verantwoorde producten te verkopen. Maar het aantal gasten dat vraagt naar goedkopere producten, groeit. Hen wil ik óók iets kunnen bieden.’

Dat de burgers van Kwalitaria worden gemaakt van vers gehakt en zonder kunstmatige toevoegingen, interesseert veel scholieren weinig volgens Chang. ‘Studenten of pas afgestudeerden hechten hier misschien meer waarde aan. Die doelgroep zie je niet in Vathorst.’

 


‘Schrijfstijl die makkelijk wegleest’

Wie jongeren wil bereiken, kan het best korte boodschappen sturen in hoge frequentie. WOK& schakelde een marketingbureau in om speciaal voor hun doelgroep een schrijfstijl te ontwikkelen. ‘Wat informeler, met hier en daar Engelse term’, aldus formulemanager Boris van Leeuwen. ‘Het moet makkelijk weglezen. Qua taalgebruik richten we ons op mensen tussen de 25 en 35 jaar. Iedereen past in dat plaatje. Wie jonger is, wil graag als ouder worden benaderd, en andersom.’


 

Scholieren stroomlijnen

Dertigers en veertigers vormen weer wél een belangrijke doelgroep. Dat zorgt voor uitdagingen. Tijdens de pauze van de middelbare school kunnen er zo vijftig scholieren binnenstappen, terwijl de ‘oudere jongeren’ dan rustig willen lunchen. Met acties probeert hij de komst van scholieren te stroomlijnen. Zo verstuurt Chang coupons via Whatsapp die bijvoorbeeld alleen geldig zijn tussen 15.00 en 17.00 uur. Of de aanbieding geldt alleen bij afhaal. ‘Scholieren hebben daar begrip voor. Ze snappen dat ze hier niet allemaal kunnen zitten rond het middaguur. Medewerkers van bedrijven in de buurt hebben dan ook pauze. Zij geven meer uit dan een gemiddelde scholier.’

Whatsapp inzetten

In de toekomst wil de ondernemer vaker Whatsapp inzetten om jongeren te bereiken. Telefoonnummers verzamelt hij via het spaarsysteem van Kwalitaria of hij verstuurt de coupons via zijn medewerkers die hun vrienden inseinen. ‘Zo kun je jongeren direct aanspreken. Ik zie het als de nieuwe huis-aan-huis-reclame. Als iemand een coupon ontvangt, willen zijn vrienden die ook.’

 


Cun-Long Chang overweegt een scholierenassortiment met goedkopere producten.
Beeld: Ton Kastermans


 

Gratis wifi

Het zijn kortingscoupons voor een milkshake , warme chocolademelk of voor als je met z’n vieren komt eten. Ook Chang biedt gratis wifi aan. ‘Dat is onmisbaar als je een aantrekkelijke omgeving voor jongeren wilt creëren. Sommige cafetaria’s geven een unieke code mee op de bon, die bijvoorbeeld een x-aantal uur geldig is. Mijn gasten hebben geen code nodig, ze kunnen inloggen via Facebook of Twitter. Ze moeten dan eerst wel even onze Facebookpagina liken.’

Jongeren volgen

Social media vormen een belangrijke marketingtool voor Chang. ‘Om te ontdekken wat jongeren willen, moeten wij als ondernemers eerst hén volgen en daarna keuzes maken. Wij gebruiken hashtags die jongeren zelf ook gebruiken en haken aan bij events in de regio en op scholen.’

Personeel via Facebook

Chang gebruikt Facebook ook om personeel te werven. Hij heeft tien scholieren in dienst tussen de 14 en 18 jaar en twee fulltimers, van 19 en 24. ‘Als de sfeer goed is voor jonge medewerkers, komen jongeren hier ook sneller. We hebben wel de regel dat je alle klanten netjes begroet, ook al ken je elkaar. De oudere generatie moet zich hier ook welkom voelen.’

 


Tips

Boris van Leeuwen

  • Communiceer veel via social media, zoals Facebook en Instagram. Jongeren zijn immers 24/7 online.
  • Organiseer tag- en deelacties op Facebook.
  • Neem jongeren aan. Jonge medewerkers trekken jonge klanten.
  • Laat jongeren zelf keuzes maken, bijvoorbeeld door hun eigen hamburger samen te laten stellen.
  • Zet een iPad in je zaak en vraag jongeren aan te geven wat hun wel en niet is bevallen.

Cun-Long Chang

  • Bied een breed assortiment, want jongeren verwachten keuze. Zo maken wij tien smaken van onze huisgemaakte Granita.
  • Draai muziek die past bij je doelgroep, zoals de Top 40.
  • Laat jongeren regelmatig iets nieuws proeven.
  • Jongeren geven graag hun mening. Zorg voor veel likes op social media door gekke producten te filmen of te fotograferen, net even anders dan anders en het liefst huisgemaakt.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels