fotoreportage

Cafetariahouders doen inspiratie op tijdens Fast Casual Day

Fastfood

Verse smaakvolle producten die snel en makkelijk te bereiden zijn met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Fast casual rukt op. Producenten spelen daarop in met een steeds uitgebreider assortiment. Het aanbod wordt luxer en de presentatie krijgt meer aandacht. ‘Je moet als zaak echt toegevoegde waarde bieden’, benadrukt Jacco Rombauts, directeur van Hanos Nijmegen ‘De klant wil […]

Cafetariahouders doen inspiratie op tijdens Fast Casual Day
Jolanda Roke van AnyTyme presenteert een luxe softijsje dat onder de naam Le Creative nieuw in de markt is gezet. Het bestaat uit onderscheidende ijscreaties die beleving bieden. Het gaat om gepimpte ijshoorns met een mooie uitstraling. Er worden bijzondere ingrediënten gebruikt waaronder macarons, brownies, butterscotch, meringue en jelly snoepjes.

Verse smaakvolle producten die snel en makkelijk te bereiden zijn met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Fast casual rukt op. Producenten spelen daarop in met een steeds uitgebreider assortiment. Het aanbod wordt luxer en de presentatie krijgt meer aandacht. ‘Je moet als zaak echt toegevoegde waarde bieden’, benadrukt Jacco Rombauts, directeur van Hanos Nijmegen ‘De klant wil naast een lekker product een stuk beleving. Gemak en snelheid zijn andere bepalende factoren.’ Om ondernemers te inspireren organiseerde de horecagroothandel een Fast Casual Day.

‘We laten zien hoe ondernemers een beter rendement kunnen halen’

Het nieuwe initiatief, dat ook bij andere vestigingen van Hanos dit voorjaar op de agenda prijkt, bleek een schot in de roos. De dag trok ruim driehonderd belangstellenden. ‘Een prima opkomst’, reageert Rombauts. ‘De fastservicebranche is enorm in beweging. Ondernemers willen op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Wij doen dat op een actieve manier met demonstraties, workshops en proeverijen. Het is heel praktisch gericht. We kunnen laten zien hoe ondernemers een beter rendement kunnen halen. De bezoekers en de standhouders waren enthousiast. Het geeft aan dat deze dag in een behoefte voorziet.’ Met 43 standhouders viel er bij Hanos veel te beleven. De fabrikanten en leveranciers schatten het initiatief op waarde. ‘Het is voor ons een prima gelegenheid om afnemers te ontmoeten en te laten zien wat we te bieden hebben’, laat Kees Degen van Pastridor weten. ‘In een paar uur tijd spreek je tientallen mensen. Dat is heel efficiënt’, aldus Hennie Koebrugge van ‘Njoy. ‘Persoonlijk contact is van groot belang. Door aanwezig te zijn, werk je aan je naamsbekendheid. Je kunt je verhaal kwijt en potentiele klanten laten proeven. Daarmee geef je wel je visitekaartje af.’

Je ziet dat de jeugd toch sneller bereid is om uitgebreid te lunchen

Bij ondernemers viel de Fast Casual Day eveneens in de smaak. Ze lieten zich gericht informeren. ‘Het is beslist leerzaam en nuttig. Je moet bij de tijd blijven en je krijgt hier een prima beeld van wat er speelt. Daarmee doe je ideeën op’, stellen Broer en Ineke van Thiel van AnyTyme De Keizer in Mill. ‘De trend is dat producten luxer worden en mooier aangekleed. Wij zien dat bijvoorbeeld met ons aanbod aan tosti’s.’ De lunch is voor cafetaria’s soms lastig in te vullen, zeker in dorpen. Toch verwacht het ondernemersechtpaar een omslag. ‘Je ziet dat de jeugd toch sneller bereid is om uitgebreid te lunchen. Die doelgroep moet je koesteren, dat is de toekomst.’ Jerry en Diana Weber van Eeterij de Dennen in Doetinchem zien ook groeikansen voor de lunch. ‘Er is een grote variatie aan broodjes, mooi om te zien’, aldus Jerry. ‘Verder vond ik de chipsfriet en de speciale kaasjes voor in de maaltijdsalades erg interessant. Daar was ik ook naar op zoek. We zijn dus op onze wenken bediend.’

Leestip: Gezonde snacks als basis van verrassende combinaties


top100

Schrijf je hier in voor de Cafetaria Top 100

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels