Belgische cafetariasector beleeft flinke omzetdip

Belgische cafetariasector beleeft flinke omzetdip

Belgische cafetariahouders hebben in oktober hun omzet plotseling zien dalen. De ommekeer is onverwacht want de Belgische cafetaria's trokken sinds begin dit jaar 15 procent meer gasten. De klant bespaart op dure snacks als stoofvlees en vleesspiesen.

De Belgische cafetariasector draaide tot nu toe een goed jaar, melden diverse Belgische media. Door de crisis verkozen veel mensen de goedkopere frituur boven het restaurant. ‘Tot september leverde dat een omzetgroei op van zo’n 7 procent’, zegt Mario Vleugels van samenwerkingsverband Best Frit in de Belgische krant De Standaard. Deze stijgende lijn is echter in oktober gevolgd door een daling met 5 tot 8 procent, aldus Vleugels.

Dure snacks in de min

De omzetdaling komt volgens Vleugels omdat de consument bespaart op snacks, vooral de duurdere zoals stoofvlees en spiesen worden ingeruild voor de goedkopere frikandel en curryworst. De fritesverkoop is ook gedaald, zegt Jozef van Remoortel van fritesfabrikant Remofrit. Die een omzetdaling van 4 procent signaleert.

Volgens Geert de Bisschop van NAVEFRI (De Belgische sector Fastservice) treedt er ook een tweedeling op. Goede frituren doen het volgens hem beter en met de minder goede gaat het echt slecht. Hij verwacht de komende tijd wel een opleving door De Week van de Friet die van 28 november tot 4 december wordt gehouden en waarin friet van de frituur wordt gepromoot.