Reuring om Ras-patat in supermarkt

Reuring om Ras-patat in supermarkt

Cafetariaondernemers zijn bij monde van ProFri teleurgesteld dat fritesfabrikant Aviko sinds enige tijd Ras-patat ook in de supermarkt verkoopt. Ras was tot voor kort exclusief voorbehouden aan de cafetariasector. Aviko-woordvoerder Dick van der Aart zegt dat de fabrikant de reacties serieus neemt en kondigt een campagne aan waarmee het merk Ras ook in de cafetaria wordt versterkt.

ProFri reageerde, met name op Twitter, teleurgesteld op de introductie van Ras-patat in het retailkanaal. ‘Ras-patat was meer dan vijftig jaar alleen verkrijgbaar in de cafetaria en nu ligt het in de supermarkt. Dat is het volgende product dat minder exclusief wordt voor de cafetaria’, reageert Frans van Rooij namens Profri.

ProFri is bovenal verbolgen over de communicatie op de verpakkingen in de supermarkt. De vereniging plaatste een foto van de verpakking op Twitter ‘Daar staat letterlijk dat je niet meer hoeft om te rijden. Dat Ras  er nu ook is voor thuis. Met andere woorden: Je hoeft er niet meer voor naar de cafetaria.’ Het steekt ProFri ook dat de  cafetariasector niet van te voren is ingelicht dat dit zou gebeuren. ‘De cafetaria heeft dit merk groot gemaakt. Ze hadden dit van tevoren moeten communiceren naar de friturende bedrijven.’

Volgens Van Rooij zijn ook de formulehuizen niet blij met de stap van de fritesfabrikant. Daarnaast ontving ProFri veel reacties van individuele ondernemers. ‘Er is veel gereageerd op onze tweets en er zijn veel reacties binnengekomen op onze website.’ Van Rooij zegt inmiddels voor volgende week een afspraak te hebben met Aviko.

Ras-campagne voor cafetariasector

Marketing manager Dick van der Aart zegt namens Aviko volgende week al met verschillende partijen om de tafel te gaan. ‘Ook met ProFri.’ Bovendien start Aviko zeer binnenkort met een campagne die het merk Ras moet versterken, meldt hij. ‘We gaan Ras-patat, het merk Ras, veel bekender maken.’ Die campagne wordt (ook) in de cafetariasector  gevoerd. ‘Over de inhoud kan ik nu nog niets vertellen’, aldus Van der Aart.

Overigens is het verwijt dat merken en producten ‘groot worden’ in de cafetaria en dan in retail verschijnen niet alleen van deze tijd. In het  verleden gebeurde dat al met onder meer  Mora, Van Dobben en Magnum. ‘Dat is allang een gepasseerd station’, zegt Van Rooij. ‘Maar Ras was meer dan vijftig jaar exclusief aan de cafetaria voorbehouden. ‘Als ze met een actie richting cafetaria’s komen is dat mooi. Maar het was chiquer geweest als ze dat van tevoren hadden gecommuniceerd.’