‘Senioren zijn de komende twintig jaar de grootste en meest welvarende doelgroep’, belichtte shopper en marketing deskundige Art Frickus één van de vele kansen die er zijn voor de cafetariasector. Zit die groep in jouw marktgebied, en wil je ze trekken, zul je inrichting, atmosfeer en muziek aan moeten passen. Daarmee zijn immers de zintuigen te prikkelen.
Zintuigen prikkelen deed ook fooddesigner Anouk van Ranst in de workshop ‘Jouw snack als fietsenspringer’. Ze kleedde bijvoorbeeld een ‘frikandel speciaal’ aan met een uienmousse en een salsa van tomaat in plaats van de uitjes en curry.
Praktischer was de workshop van John van de Sande en John van de Berkmortelvan SVO. Zij lieten aan de hand van een aantal algemeen geldende regels zien hoe je al op simpele wijzen een vitrine aantrekkelijker kunt maken. ‘Communiceer met je toonbank, verleid met de producten.’
Cafetaria Top 100 winnaar John van Holst is ‘Top of mind’ in Dongen en omgeving. Hij vertelde in een vraaggesprek met Martine Zuil (hoofdredacteur Snackkoerier) hoe dat is geworden en hoe hij dat blijft. Je moet er in ieder geval met twee benen voor in de lokale samenleving staan is de belangrijkste conclusie.
Kijk hier voor een fotoreportage
In Snackkoerier 23 van vrijdag 30 november meer over deze inspirerende dag.