nieuws

Campagne Verantwoord Frituren intensiveert

Fastfood

Verantwoord Frituren start in april de beloofde consumentencampagne. Daarbij komt de aandacht te liggen op landelijke campagnes op radio en in kranten. Ook voor de cafetariahouder ligt er een taak in het verschiet.

Campagne Verantwoord Frituren intensiveert

Dat maakte presentator Erik Driessen bekend tijdens een symposium over verantwoord frituren op de Horecava in Amsterdam. De organisatie is momenteel hard bezig de financiering voor de consumentengerichte acties rond te krijgen. Er ontbreekt nog ‘een paar ton’, zo liet Claudia Oomen van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) na afloop weten.

Verantwoord Frituren startte vorig jaar. Het speerpunt daarbij was om eerst cafetariahouders de overstap te laten maken van vast naar vloeibaar vet en om meer verantwoord te frituren. Oomen: ‘Eerst draagvlak krijgen bij ondernemers, daarna zijn de consumenten aan de beurt. Het is wel echt zieltjes winnen bij de individuele ondernemers’. Inmiddels omarmt bijna 20 procent van de cafetariahouders de campagne door dit met een handtekening te bevestigen. In 2006 moet dat percentage op 50 procent liggen, aldus de organisatie.

Tijdens het interactieve symposium, waar 28 van de 120 ingeschreven deelnemers kwamen opdagen, kwam veelal het prijsverschil tussen vast en vloeibaar vet naar voren. Momenteel bedraagt het prijsverschil ongeveer tien procent. Symposiumleider Driessen hamerde op het feit, dat door volumevergroting de prijs van vloeibaar vet zal dalen.

Verder kwam naar voren dat tweederde deel van de cafetariahouders het vet te vroeg vervangt. Dat blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Foodstep. Het advies voor cafetariahouders luidde dan ook om vet op het juiste moment te vervangen. Daarvoor is betaalbare meetapparatuur op de markt.

De rol van de cafetariahouder zal moeten veranderen, aldus het symposium. ‘Communiceer dat je verantwoord frituur’, aldus Driessen. ‘Maak dit kenbaar in je zaak en voeg een folder toe bij de bestelling. Vergeet niet dat 70 procent van de consumenten thuis al frituurt met vloeibaar vet. Het argument “ze willen het niet” in dan ook een non-argument. Ze willen het wel! Geef consumenten het gevoel dat je gezond bezig bent, noem het verantwoord ondernemen. Zo poets je je imago op.’

Meer weten over vloeibaar frituurvet? Bekijk dan ons productdossier Snacks en Frites. Hierin alle voordelen van vloeibaar frituren op een rij.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels