Chicago Roasthouse wil tien zaken in drie jaar

Chicago Roasthouse wil tien zaken in drie jaar

Het Deense afhaal- en bezorgconcept Chicago Roasthouse heeft grote plannen in Nederland. Het twaalf jaar geleden opgezette concept uit Denemarken wil in drie jaar tijd groeien naar tien vestigingen in ons land. Chicago Roasthouse zoekt nu frachisers.

Chicago Roasthouse is een afhaal- en bezorgconcept van verse, betaalbare vleesgerechten. Het noemt zichzelf een High-End Fast-Food concept voor de kwaliteits bewuste consument. Dat laat Martin van Maastrigt van De Franchiser weten.

Van Maastrigt zoekt in opdracht van het Deense hoofdkantoor in ons land naar franchisers die een Chicago Roasthouse willen starten, of als een multi unit franchisers met acht tot twaalf zaken aan de slag willen. Op termijn is het naast take-out en delivery ook mogelijk het concept in te zetten als eat-in.

Geschikte franchiser

‘We willen in drie jaar tijd tien zaken openen en ik denk dat het zelfs mogelijk is om in vijf jaar tijd naast dertig vestigingen te gaan. In de eerste fase mikken we op steden met minimaal 70.000 inwoners. Op termijn kan dit inwonersaantal door onze bekendheid omlaag naar 50.000 inwoners’, aldus Van Maastrigt.

De eerste zaak van Chicago Roasthouse gaat zeer waarschijnlijk begin 2010 open in Enschede. Daar heeft het bedrijf al een pand in bezit in de Walstraat en is het in verregaande onderhandelingen met twee kandidaat franchisers. Ook is Chicago Roasthouse serieus bezig in Amsterdam en Den Haag.

ambitieuze plannen

Het openen van een zaak kost ongeveer honderdduizend euro. Van Maastrigt: ‘Dat staat alles er in. De toegangsfee voor onder andere begeleiding en training bedraagt 20.000 euro. De jaarlijkse afdracht bedraagt 7 procent van de netto omzet. Een deel hiervan wordt ingezet voor marketing. Een gemiddelde zaak draait een jaaromzet van zo’n 500.000 tot 600.000 euro’.

Het assortiment van Chicago Roasthouse bestaat hoofdzakelijk uit Argentijns vlees, kalkoenborst en spareribs en is gericht op families. De maaltijden worden bezorgd in milieuvriendelijke verpakking. De bezorging gebeurt met auto’s of in een druk centrum met scooters.

Naast ambitieuze plannen in ons land ziet Chicago Roasthouse ook groeimogelijkheden in andere Europese landen. Van Maastrigt: ‘In Duitsland willen we in tien jaar tijd 150 zaken. Verder zijn we bezig met plannen voor zaken in Roemenië. In thuisland Denemarken heeft het concept zeven zaken’.