Doelstelling campagne Verantwoord Frituren niet gehaald

Doelstelling campagne Verantwoord Frituren niet gehaald

In 2010 gebruikte 61 procent van de cafetaria's verantwoord vloeibaar vet. Daarmee is de doelstelling van 75 procent, van de campagne Verantwoord Frituren niet gehaald, blijkt uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA).

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) hadden in de campagnedoelstellingen als doel dat eind vorig jaar 75 procent van de fastservicebedrijven vloeibaar vet zou gebruiken. Hoewel de campagne Verantwoord Frituren inmiddels is beëindigd blijkt die doelstelling niet gehaald.

Wel is het aantal fastfoodbedrijven dat in vloeibaar verantwoord vet bakt sinds 2004 bijna verdubbeld. Toen bleek uit een streekproef van de nVWA dat 33 procent verantwoord frituurde. Dit geeft volgens de VWA aan dat het voor bedrijven goed mogelijk is om over te stappen.

Overigens zijn de vaste vetten de laatste jaren ook een stuk gezonder geworden. Fabrikanten hebben in een traject afgesproken het aandeel transvetten, de meest ongezonde, drastisch te reduceren. Dat moet momenteel onder de 5 procent liggen.

Werkwijze nVWA

Voor het onderzoek heeft de nVWA bij 588 cafetaria’s, snackbars en formulebedrijven over heel Nederland een monster vet of olie genomen. De nVWA koos de te inspecteren bedrijven steekproefsgewijs uit het complete bedrijvenbestand van circa 6500 cafetaria’s, snackbars en bedrijven.

Uit een onderzoek eerder dit jaar door de Consumentenbond bleek dat 75 procent van de door hen bezochte cafetaria’s wel in verantwoord vet of olie frituurde.