FHC formulebeheer en Beckers onderzoeken omzetkansen

FHC formulebeheer en Beckers onderzoeken omzetkansen

FHC Formulebeheer en snackfabrikant Beckers gaan samen onderzoeken hoe cafetaria's meer snacks kunnen verkopen en daardoor hun omzet kunnen verhogen. 'We gaan category management opstarten op de snackcategorie', meldt Eline Vrielink, category manager bij Beckers Benelux in een perbericht.

Category management is het onderzoeken van kansen en stellen van doelen voor vergroting van de omzet van een bepaalde productgroep, liefst zonder dat ‘andere omzet’ daar onder te lijden heeft. ‘Samen gaan we kijken hoe we nog meer omzet kunnen maken in de snackcategorie door in te spelen op locale verschillen en consumentengedrag’, aldus Vrielink. ‘We hebben een 3 jaren plan gemaakt rondom de vragen ‘waar, wat, wanneer, wie en waarom’. Met deze kennis kunnen we gerichter en optimaler de winkels voorzien van de juiste snacks zodat ze kunnen groeien in hun doelgroepen.’

Unicum voor cafetariasector

Categorymanagement is gemeengoed in de supermarkt en een deel van de foodservice (cateraars) maar nog niet in cafetariasector. FHC, moederbedrijf van cafetariaformules Family en Foodmaster, en Beckers maken er een begin mee. ‘Het is een unicum voor de cafetariabranche. Geen enkele andere cafetariaketen is dit nog opgestart en het toont aan dat FHC voorop loopt in het denken in kansen voor de branche.’, aldus Vrielink die een boek schreef over category management in foodservice.

Samenwerking verlengd

Het initiatief vloeit voort uit een al 17 jaar durend samenwerkingsverband tussen Beckers en FHC dat voor vijf jaar is verlengd. FHC kiest voor a-merken omdat die volgens het formulehuis toegevoegde waarde bieden. Michel Rietman, operationeel manager van FHC: ‘Kijken naar kosten is een korte termijn strategie. Ons eigen onderzoek heeft aangetoond dat cafetaria’s die private labels verkopen op korte termijn wel iets voordeel hebben maar op langere termijn zeker niet.’