De vluchten worden uitgevoerd op biobrandstof gemaakt van afgewerkt frituurvet. KLM staat open voor verschillende grondstoffen voor het eindproduct mits ze voldoen aan diverse duurzaamheidscriteria waaronder substantiële vermindering van CO2 uitstoot, minimale negatieve impact op biodiversiteit en voedselvoorziening. Afgewerkt frituurvet voldoet als grondstof op alle fronten aan deze specificaties. Tevens voldoet alle biobrandstof die KLM gebruikt aan dezelfde technische specificaties als traditionele kerosine. Er zijn dan ook geen aanpassingen nodig aan vliegtuigmotoren of de infrastructuur.
KLM-directeur Camiel Eurlings zegt ,,bijzonder trots'' te zijn dat KLM deze substantiële stap zet. De luchtvaartmaatschappijen krijgen binnenkort wereldwijd toestemming commerciële vluchten op biobrandstof aan te bieden. Eurlings: ,,De weg naar 100 procent duurzame energie is een enorme uitdaging.'' Ook voor de luchtvaart zijn volgens Eurlings alternatieve brandstoffen van biomassa de enige passende vervanging voor fossiele brandstoffen.
KLM begon in 2009 met de eerste testvluchten op biobrandstof.