McDonald's snijdt in dollarmenu

McDonald's snijdt in dollarmenu

Stijgende inkoopkosten, de kredietcrisis en een laag consumentenvertrouwen doen McDonald's in Amerika ingrijpen in het dollarmenu. De bestaande Double Cheeseburger wordt duurder en er komt een nieuwe voor in de plaats.

De Double Cheeseburger, veruit het meest populaire item uit het dollarmenu, wordt duurder. In testen heeft de keten die nu op 1,19 dollar (0,93 euro) gezet.

Om toch de prijsbewuste consument te blijven trekken komt er een nieuwe dubbele hamburger voor 1 dollar, de McDouble Burger, voor in de plaats. Ook met twee hamburgers en kaas, maar slechts één plakje in plaats van de twee die op de Double Cheese liggen. Naar verluidt levert dat een besparing op de inkoopkosten op van ongeveer 6 dollarcent per broodje. Bij de hoeveelheden die een gemiddelde vestiging verkoopt betekent dat een kostendaling van 15.000 dollar.

Daarbij snijdt het mes aan twee kanten want de verwachting is dat 60 tot 70 procent van de klanten de oude variant blijven bestellen. En die levert nu ook een veel beter rendement op.

Ondanks de glanzende cijfers die McDonald’s over het derde kwartaal presenteerde maakt de keten zich zorgen vanwege de sterk stijgende inkoopkosten. Vooral de 1 dollar-items leveren de Amerikaanse franchisenemers nog maar weinig op. Vandaar de ingreep om het rendement op peil te houden.

Dat de zorgen van de hamburgerketen niet onterecht lijken blijkt uit het consumentenvertrouwen in de VS. Dat is met 38.0 nog nooit zo laag geweest sinds de index in 1985 op 100 werd gezet. Een laag consumentenvertrouwen betekent dat de consument zich twee keer bedenkt voor hij bepaalde uitgaven doet. In eerste instantie wordt beknibbeld op grote uitgaven maar later ook op kleinere.

Meer berichten over McDonald's: