McDonald's wil grootste koffieverkoper van Europa worden

McDonald's wil grootste koffieverkoper van Europa worden

McDonald's heeft als doel Starbucks in te halen als grootste koffieketen in Europa. De hamburgerketen wil daarvoor nog dit jaar enkele honderden McCafé-vestigingen openen waar espresso's, cappuccino's en bijpassende 'patisserie' wordt verkocht.

Terwijl Starbucks, de grootste koffieketen met 1300 vestigingen in Europa, dit jaar de rem op expansie heeft gezet heeft McDonald’s ambitieuze groeiplannen voor McCafé. De keten wil het aantal McCafé vestigingen nog dit jaar uitbreiden naar ongeveer 1200. ‘We kunnen de grootste aanbieder van koffie in europa worden’, zegt financieel directeur Jerome Tafini over de plannen, in de Financial Times. De keten denkt daardoor nieuwe klanten te trekken vanwege de gezellige atmosfeer in McCafés en meer uit de ontbijtmarkt te halen.

Helft Duitsland al McCafé

Op dit moment is de helt van de 1200 restaurants in Duitsland voorzien van een McCafé vestig. In koffieland Italië heeft al 20 procent een MCafé, net als in Rusland. Op dit moment worden in rap tempo vestigingen in Frankrijk en Oostenrijk geopend.

De plannen lijken haalbaar want McDonald’s kan makkelijker uitbreiden dan Starbucks omdat het daarvoor minder kosten hoeft te maken. De restaurants zijn er al en de toevoeging van een MCafé kost tussen de 60 en 85.000 euro. Daar waar Starbucks voor een nieuwe vestiging veel meer kwijt is. De keten kan Starbucks zeker pijn doen. De, vaak net zo goede, koffie is gemiddeld zo’n 20 procent goedkoper.