Pierre Wind wil keurmerk voor gezonde cafetaria

Pierre Wind wil keurmerk voor gezonde cafetaria

Cafetaria's moeten hun assortiment met verse en gezonde producten uitbreiden om te overleven. Voor cafetaria's die dat doen zou er een speciaal keurmerk moeten komen. Dat betoogde Pierre Wind in zijn presentatie tijdens Fastservice XL, het door grossier Deli XL tijdens de Horecava gehouden evenement voor cafetariahouders.

Over een aantal jaar is er volgens tv-kok Pierre Wind twee soorten snackbars over. Cafetaria’s met een gezond en vers assortiment en de authentieke buurtcafetaria die vooral frites en snacks verkoopt.

Volgens Wind moeten cafetaria’s een duidelijke keuze maken voor een van de twee om te overleven. Daarbij is een is een keuze voor de ‘gezonde variant’ de beste. ‘U hoeft niet de frites, frikandellen en kroketten uit assortiment te halen maar u zult ook gezonde producten aan moeten gaan bieden. ‘Gezonde menu-items zoals salades en sappen zijn ook snel te maken. Die passen in de bedrijfsvoering.’ Volgens hem zijn daar nieuwe gasten mee te trekken. ‘Daarmee is uiteindelijk meer omzet te maken’, is de tv-kok stellig. Vers en kwaliteit zijn daarom volgens hem voor de komende jaren de sleutelwoorden. ‘Daarmee is ook het imago te veranderen.’

Keurmerk vers en gezond

Hij pleit daarom voor een soort keurmerk voor cafetaria’s die vers en gezond in assortiment nemen. Bovendien moeten cafetaria’s open en eerlijk zijn over voedingswaarden en ingrediënten. ‘Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat 40 procent van het assortiment uit verse en gezonde producten zou moeten bestaan. KHN en of een andere instantie zou dat op de rit moeten zetten.’ Bovendien, betoogde Wind, voorkom je daarmee dat de overheid mogelijk een vettaks invoert.

Forumdiscussie

In de forumdiscussie die aansluitend werd gehouden bleek de nieuwe sectorvoorzitter Fastservice van KHN, Pieter Honing, het goeddeels eens te zijn met Wind. ‘Het beeld dat Wind schetst klopt. Je moet als cafetaria een gezonde keuze bieden. Deze trend waait niet over.’

Volgens publicist en kenner van de snackbranche Ubel Zuiderveld is het tegen de vette beeldvorming echter moeilijk vechten. ‘Als iemand dik is en bij een sterrenzaak komt is het een Bourgondiër. Als dezelfde persoon een cafetaria bezoekt heeft hij een gewichtsprobleem.’

Meer over de Horecava: