Sempels: 'McDonald's moet harder groeien

Sempels: 'McDonald's moet harder groeien

McDonald's moet in ons land harder groeien dan het nu doet. Topman Jo Sempels van McDonald's Nederland wil een inhaalslag maken en zoekt gericht naar panden met een horecabestemming.

Dat laat Sempels weten in het Algemeen Dagblad. De topman is niet tevreden over de huidige groei van de fastfoodketen in ons land. McDonald’s steeg vorig jaar qua omzet van 474 naar 497 miljoen euro, maar groeide dit niet in aantal vestigingen.

‘Wij moeten harder groeien. We zijn met 220 vestigingen veruit de grootste fastfoodketen in Nederland. Maar het zal mij niet gebeuren dat ik op een dag wakker word en de concurrentie ineens even groot blijkt te zijn. We kunnen ons geen arrogantie veroorloven’, aldus Sempels.

Inhaalslag

De Belg heeft duidelijk voor ogen wat er moet gebeuren om sneller te groeien. ‘Dat we niet hard genoeg zijn gegroeid, komt onder meer doordat we te weinig aandacht hebben besteed aan het zoeken naar nieuwe vestigingspunten. Om een inhaalslag te maken, zoeken wij panden waar al een horecabestemming op zit. Zo hebben we niet meer te maken met ingewikkelde en trage artikel-19-procedures’.

Dit jaar opende McDonald’s restaurants Harlingen en Alphen aan de Rijn. Daartegenover stonden sluitingen van zaken in Bergen op Zoom en Zandvoort. Volgend jaar moeten er drie restaurants bijkomen. Vanaf 2010 vier à vijf per jaar. Sempels mikt op 270 tot 280 verkooppunten in Nederland.