Snacktomaat steeds populairder onder kinderen

Snacktomaat steeds populairder onder kinderen

Ouders worden zich steeds bewuster van wat hun kinderen eten. Snacken moet ook gezond kunnen, menen zij. En het slaat aan: kinderen vinden tomaten lekker als gezonde snack. Een kans voor fastfoodrestaurants, meent onderzoeker René van Paassen.

De cijfers komen uit het assortimentsonderzoek tomaat van het Productschap Tuinbouw. Daaruit blijkt dat snacktomaatjes een ware opmars beleven: 27 procent van de mensen geeft aan vaker snacktomaatjes zijn te gaan kopen in de afgelopen drie jaar.

Tussendoortje

Projectleider René van Paassen vertelt mensen de tomaat steeds vaker zien als een verantwoord tussendoortje. ‘Uit het onderzoek kwam naar voren dat kinderen de snacktomaatjes erg lekker vinden. En ouders zien het als een verantwoorde snack voor kinderen.’

Impulsief

Snacktomaten zijn vaak een impulsieve aankoop. Vaker dan andere typen tomaat worden deze spontaan gekocht, vooral door mensen tussen de 25 en 34 jaar. Ze kopen de tomaat het liefst in een beker (250 gram), maar ook in de kleinverpakking (125 gram) of in de hersluitbare verpakking (250 gram).

Kansen voor fastfood

Dat biedt mogelijkheden voor de fastfoodrestaurants, meent ook van Paassen. ‘Ik vind het geen gekke gedachte dat fastfoodrestaurants ze ook kunnen verkopen. Zelf zou ik het ze uiteraard aanraden.’

Prijs

In de supermarkt wil de consument ongeveer 1,40 euro betalen voor een kleinverpakking snoeptomaatjes. Voor een beker snoeptomaatjes is dit ongeveer 1,50 euro. Van Paassen schat in dat consumenten er wellicht iets meer voor willen betalen in een fastfoodrestaurant.

De verpakking zou dan idealiter iets kleiner moeten zijn, schat hij in. ‘Maar aan de andere kant kun je bij de Kentucky Fried Chicken ook een familieverpakking kip halen. Wie weet slaat een grote pot met snacktomaatjes daar ook wel aan.’