Subway en Domino's ruziën over broodjes

Subway en Domino's ruziën over broodjes

Subway heeft bij de Amerikaanse reclamecodecommissie een zaak over vergelijkende reclame tegen Domino's Pizza gewonnen. De pizzaboer, die sinds kort ook broodjes verkoopt, claimde dat de consument hun broodjes lekkerder vindt.

In Amerika is het maken van vergelijkende reclames heel gebruikelijk. Volgens de reclamacodecommissieging is Domino’s Pizza nu echter over de schreef gegaan en mocht het deze vergelijkende reclame niet maken. In het consumentenonderzoek betrof het slechts drie, zogenaamde ‘getoaste’ versgebakken broodjes uit een veel breder assortiment dat Subway voert. De claim dat de consument ‘de broodjes’ van Domino’s lekkerder vindt werd daarom te algemeen geacht. Bovendien paste Subway haar recepturen aan dus de test was al vrij snel achterhaald.

Domino’s gaf in een reactie aan het vonnis niet te betwisten. Het doel, maximale publiciteit voor de nieuwe producten, is waarschijnlijk al lang bereikt.