Ranglijst duurzaamste restaurantketens

Ranglijst duurzaamste restaurantketens

La Place is de meest duurzame restaurantketen van Nederland. Minder goed scoren KFC, AC Restaurants, Pizza Hut, Dominio's en New York Pizza. Iets beter doen Subway, McDonalds, Burger King en Van der Valk het. Dit blijkt uit onderzoek van Rank a Brand onder tien restaurantketens in Nederland.

La Place krijgt een B-label van Rank a Brand in het onderzoek naar de meest duurzame restaurantketen van Nederland en is daarmee het op dit gebied best presterende restaurant. Geen enkele keten krijgt een A-label.

De restaurants van Subway, McDonalds, Burger King en Van der Valk krijgen een D-label. 'De overige restaurantketens voldoen niet aan de minimum criteria en ontvangen met een E-label een negatief koopadvies. Dit geldt voor KFC, AC restaurants, Pizza Hut, Domino's en New York Pizza,' aldus Rank A Brand.

Voor de helft van de 10 onderzochte merken -waaronder ook McDonalds en Burger King is er een duurzaam inkoopbeleid voor bijvoorbeeld soja en palmolie. Ook een deel van de koffie, cacao en tropisch fruit is deels gecertificeerd voor mens- en milieuvriendelijke productie.

Plofkip

La Place scoort hoog omdat de keten werkt met biologische zuivel, vlees en eieren. De meeste fastfoodketens gebruiken daarentegen nog steeds plofkippen, zo meldt Rank A Brand. Ook biedt La Place als enige restaurantketen standaard kraanwater aan en heeft een beleid voor de verkoop van meer duurzame frisdranken. Daarnaast is La Place samen met Subway het enige merk dat voor een aanzienlijk deel groente en fruit aanbiedt dat afkomstig is van duurzame landbouw. La Place biedt daarbij ook een vegetarisch assortiment.

Bij restaurantketens is veel onduidelijk over het verminderen van afval en verpakkingsmateriaal. Niels Oskam oprichter van Rank a Brand: 'Geen van de onderzochte merken heeft meetbare doelstellingen of resultaten bekend gemaakt. De ketens beschrijven wel wat losse activiteiten over recycling en hergebruik, maar de cijfers over het verminderen van afval en verpakkingsmaterialen ontbreken. Zo blijft het onduidelijk of de inspanningen ook werkelijk effectief zijn.'

Ook zijn de ketens niet helder over het terugdringen van hun CO2 uitstoot. Bij 9 van de 10 merken worden er wel activiteiten gemeld om energie te besparen, maar cijfers, doelstellingen of resultaten ontbreken.