Superbowl Sunday: topdag voor fastfoodketens

Superbowl Sunday: topdag voor fastfoodketens

De dag dat de finale van het American Football seizoen wordt gespeeld, is een topdag voor fastfood- en bezorgketens. Er gaan volgende week zondag, 3 februari, miljoenen pizza's doorheen en meer dan een miljard chickenwings.

Superbowl Sunday is voor Amerikaanse fastfood en bezorgketens wat Valentijnsdag is voor bloemisten, de beste dag van het jaar. Alleen fanatieke footballhaters zitten niet aan de tv gekluisterd gedurende de wedstrijd. De  rest van Amerika bouwt een feestje rondom de finale van het American Football,  die tussen de San Fransico 49ers en de Baltimore Ravens wordt gespeeld. En bij zo’n Amerikaans feestje hoort traditiegetrouw fastfood dat voor de tv wordt opgegeten.

Pizzaketens

Voor pizzaketens is Superbowl Sunday de drukste dag van het jaar. Pizzahut verkoopt naar verwachting meer dan 2 miljoen pizza’s en  Domino’s Pizza rond de 11 miljoen slices. Er is bij deze Domino’s zelfs een groot team van IT-ers geformeerd om te zorgen dat de website niet platgaat door de drukte. Pizzaketen Pappa John’s houdt een verloting rondom de wedstrijd om klanten naar de website te lokken en hun emailadres te krijgen. Wie de toss goed voorspeld vindt de dag na de wedstrijd een voucher voor een gratis pizza in zijn mailbox.

Miljard wings

Zondag 3 februari gaan er naar verwachting van de National Chicken Council 1,23 miljard kipvleugeltjes doorheen, al dan niet thuisbezorgd door bezorgketens. Dat zijn er flink minder dan vorig jaar.  Niet omdat de vraag minder is maar door de toegenomen prijzen van kippenvoer, waardoor telers afhaakten en er nu een tekort aan vleugels dreigt.