Winst KFC onderuit door kipschandaal China

Winst KFC onderuit door kipschandaal China

Yum Brands, moederbedrijf van KFC, heeft in het eerste kwartaal 23 procent minder winst geboekt dan vorig jaar. Oorzaak van de flinke winstval is de onrust rond mogelijke overtredingen door kipleveranciers in China.

Yum, met merken als KFC, Taco Bell en Pizza Hut, heeft het laatste kwartaal met negatieve publiciteit te maken in China wegens een onderzoek van de Chinese overheid naar toeleveranciers van met name KFC. Een publiciteitscampagne om te vertrouwen te herstellen wordt in de wielen gereden door het uitbreken van de vogelgriep. KFC verwacht daardoor in China dat verkopen mogelijk nog verder zullen dalen. Het bedrijf verwacht, gebaseerd op de verkopen in de eerste drie weken, dat in april de vergelijkbare (same store sales) omzet met 30 procent terugloopt.

Yum houdt vast aan het plan om KFC dit jaar in China met 700 vestigingen uit te breiden.

foto: Flickr/Puuikibeach