Gast wil dat cafetaria online is

Gast wil dat cafetaria online is
Joris Telders

Roy van Buuren van Marketing & Communicatiebureau Business Stylist vertelde de aanwezige ondernemers van het Cafetaria 2.0 Event in mei 2013 alles over hoe ze online succesvol(ler) kunnen worden. 'Online is belangrijk, omdat je gast dat wil. Iedereen is vaker en langer online.

'Wat je echter altijd in je hoofd moet houden, is dat social media een middel zijn en geen doel op zich', aldus Van Buuren. 'Neem het niet omdat concurrenten het doen, want dan doe je het omdat het 'moet'. Je moet het wel leuk vinden, een half lege Facebook-pagina werkt tegen je. De kwaliteit van je website en Facebook-pagina worden namelijk geassocieerd met de kwaliteit van je zaak.'

Kansen

'Waar de kansen liggen is voor ieder bedrijf anders. Niet ieder bedrijf krijgt zomaar een omzetverhoging', zegt Van Buuren. Het voordeel van de online marketing is volgens de specialist dat het goedkoper is dan de traditionele media. 'Als je het goed doet levert het bovendien meer gasten op die vaker terugkomen en meer besteden. En het mooiste van alles is: het is meetbaar.'

Interactie

Van Buuren ontving veel reacties uit de zaal. Alle aanwezige ondernemers zijn actief op social media. Zo ook Teun Wienen van Tuutsje van Teuntje uit Maastricht. Onlangs nodigde hij een 100-jarige mevrouw uit om samen met hem zuurvlees te maken, dat ook 100 jaar bestond. Het bericht op Facebook bezorgde de ondernemer 34.000 clicks. 'Dat is inderdaad een leuk bericht voor de gast om te liken en daardoor bouw je steeds meer je community op', bevestigt Van Buuren.