Met campagne ook angst voor overval wegnemen

Met campagne ook angst voor overval wegnemen

Minder overvallen en wegnemen van de angst bij een ondernemer'. Jos van der Vegt, landelijk bestuurder van Koninklijke Horeca Nederland, hoopt deze twee doelstellingen te realiseren met de veiligheidsscan voor de fastfoodbranche, die woensdag 7 juli in Rotterdam werd gepresenteerd.

Hoewel landelijk een daling zichtbaar is van het aantal overvallen in de horeca (-27 procent in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2013), blijft de afname in de fastfoodbranche achter bij de landelijke tendens (-8%).

Overvalpreventie

Het zette burgemeester Aboutaleb van Rotterdam - die ook voorzitter is van de Taskforce Overvalcriminaliteit - aan tot een actieve campagne gericht op preventie, te beginnen in zijn eigen stad (en regio).

Veiligheidsscan

Bij een Bram Ladage-vestiging in de Maasstad voerde hij de eerste veiligheidsscan uit in samenwerking met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Daarmee gaf hij het startsein voor de campagne, die landelijk wordt uitgerold.

KHN

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) participeert in de taskforce en is als zodanig betrokken bij de uitvoering.

Namens de brancheorganisatie was landelijk bestuurder, en Rotterdams ondernemer, Jos van der Vegt bij de aftrap aanwezig.

Afname aantal overvallen

Voor de camera van Snackkoerier gaf hij antwoord op de doelstellingen die KHN voor ogen heeft met de veiligheidsscan. 'Die zijn tweeledig', aldus Van der Vegt.

'Enerzijds hoop ik dat we met de veiligheidsscan een versnelde daling van het aantal overvallen in de fastservicebranche kunnen realiseren.'

Meer zelfvertrouwen

'Daarnaast hoop ik dat we op termijn kunnen aantonen dat we de angst hebben weggenomen bij ondernemers. Dat ondernemers beschikken over meer zelfvertrouwen.'


Het video-interview met de KHN-bestuurder verschijnt later deze week online.

Ga voor meer tips en adviezen naar het dossier Criminaliteit van Misset Horeca en Snackkoerier. Download hier een gratis whitepaper (exclusief voor abonnees).