nieuws

Ambachtelijk ijs populair; aantal ijssalons verdubbeld

Fastfood

Het gaat goed met de verkoop van ambachtelijk ijs. Dit jaar noteren de ijsmakers door het aanhoudend mooie weer een topseizoen. Tegelijkertijd groeit het aantal ijssalons fors: in de afgelopen acht jaar een verdubbeling tot rond de 600, aldus het IJscentrum in Wageningen.

Ambachtelijk ijs populair; aantal ijssalons verdubbeld
Ambachtelijk ijs populair; aantal ijssalons verdubbeld

Hoeveel ambachtelijk ijs er precies wordt verkocht, is niet bekend, maar Jacques Vos van het IJscentrum schat in dat de totale ijsconsumptie niet is toegenomen.

Industrie

‘Daaruit trek ik de conclusie dat de ambachtelijke ijsbereiders dat afsnoepen van de industrie, die 90 procent van de ijsverkoop in handen heeft’, aldus Vos.

De toenemende populariteit van ambachtelijk ijs heeft in de ogen van de kenners verschillende oorzaken.

Ambachtelijk

Volgens Vos wordt de consument zich bewuster van wat hij eet: ‘Daarin draait het steeds meer om puur, vers en het liefst ambachtelijk.’

‘Dat is toch wat anders dan het ijsje waarin allerlei stoffen zitten die het maandenlang goed moeten houden.’

Streekproducten en kleinschaligheid

Voorzitter Eeuwe de Jong van de Vereniging van Ambachtelijk IJsbereiders (VAIJ) stelt dat de ontwikkeling in het verlengde ligt van de populariteit van streekproducten en de waardering bij mensen voor kleinschaligheid.

Ambacht

‘Mensen hebben wel wat met ondernemers die in brede zin het aloude ambacht uitoefenen. En dat heeft dan ook een positief effect op de ijsbereiders.’

De laatste vier jaar waren het magere tijden voor ijssalons. ‘Wie er één was begonnen, moest echt hard werken om het allemaal voor elkaar te krijgen’, weet Vos.

Chocolade

‘Daarom zijn ijssalons er steeds meer bij gaan doen’, vertelt Folkher Langejans van Valmar Benelux, leverancier van ijsbereidingsapparatuur.

‘Je ziet steeds meer salons die naast ijs ook chocolade of patisserie verkopen om het seizoen te verlengen om dus voldoende omzet te halen.’

Bron: ANP