nieuws

Horecabeurs de Foodtrain vindt volgend jaar 20 keer plaats

Fastfood 1

Horecabeurs de Foodtrain, die in februari van dit jaar werd gelanceerd door Narin Mankoe van Bakkerij Kamstra, krijgt vervolg in 2017. Er staan maar liefst twintig edities op de planning van deze nieuwe vakbeurs voor de cafetariabranche.

Horecabeurs de Foodtrain vindt volgend jaar 20 keer plaats
Horecabeurs de Foodtrain op 21 november in Almere.

De Foodtrain is een beurs die, zoals de naam al suggereert, door het hele land trekt. De beursvloer is iedere keer klein en bescheiden; zo’n zeventien standhouders verwelkomen per editie twintig tot dertig bezoekers. ‘Daar ben ik blij mee’, zegt Narin Mankoe van Bakkerij Kamstra. ‘Meer moet het niet worden. Als we vijftig bezoekers krijgen, hebben we een probleem omdat we dan niet genoeg tijd hebben om met iedereen te praten.’

Mankoe selecteert zelf de standhouders. Marktleiders zijn voor hem niet interessant. ‘Die zijn vaak laid back omdat ze al een goede positie in de markt hebben. Ik heb liever producenten die voet aan de grond proberen te krijgen, die ervoor vechten. Dat is explosiviteit die deze beurs nodig heeft.’

Eén van de standhouders van het eerste uur is Van Osch Snacks. ‘Ik heb bijna iedere bezoeker gesproken’, vertelt sales manager Dick Rol tijdens de editie in Nijkerk op 14 november. ‘Dit is niet te vergelijken met een grote beurs. Het is veel intiemer en ondernemers waarderen dat ook. Omdat we naar hun regio komen, hebben ze het gevoel dat we bij ze op bezoek komen. Dat werkt.’

Alleen cafetariahouders

De Foodtrain hanteert een uitnodigingsbeleid. Cafetariahouders in een straal van maximaal dertig minuten rijden van iedere locatie worden persoonlijk uitgenodigd. ‘Er komen dus alleen maar cafetariahouders en ze zien alleen maar de basisproducten die ze dagelijks in hun bedrijf gebruiken. Dus geen grijs publiek en geen aanverwante producten zoals je vaak ziet op de grotere beurzen.’

Meer tijd en aandacht

Volgens Mankoe zijn landelijke beurzen vaak massaal. ‘En er komt geen gericht publiek. Bovendien zijn de kosten voor standhouders erg hoog. Wij hebben producenten die hun klanten tijdens een beurs op een andere manier willen benaderen, met meer tijd en aandacht.’ Volgens Mankoe spendeert de gemiddelde bezoeker 2,5 uur op de beurs.
Dat geldt zeker voor Rose van den Bosch, eigenaar van cafetaria Mac Roy in Nieuwegein. ‘Toen ik binnenkwam, dacht ik dat ik binnen een kwartiertje weer weg zou zijn, maar ik ben er bijna drie uur geweest. Dat had ik niet verwacht. Ik heb veel meer persoonlijke aandacht gekregen dan ik gewend ben op een beurs. Ik heb rustig alle stands bezocht en ik heb er veel uit kunnen halen.’

Het plan is om de Foodtrain volgend jaar tien keer voor de zomer en tien keer erna te organiseren. In ieder geval stopt de beurs drie keer in Zeeland en drie keer in Limburg. ‘En als er meer animo is, breiden we het aantal beurzen uit’, aldus Mankoe.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels