McDonald's neemt gezonde risico's

McDonald's neemt gezonde risico's
McDonald's nummer 1 in van Grootste bedrijven 2012.

McDonald's is bezig met een cultuuromslag. De fastfoodketen werkt in Nederland hard aan een verser en gezonder imago.

Dat blijkt uit een interview met Manu Streijaert, sinds een jaar algemeen directeur van McDonald’s Nederland, in De Financiele Telegraaf. Streijaert beweert dat de keten lange tijd meer op een supermarkt leek, dan op een restaurant. Dat beeld moet volgens hem snel worden aangepast. ‘Ruim 45 jaar waren we een soort blackbox. Maar bij een modern restaurant past openheid en gezonde producten.’

Gezonde broodjes en salades

Die nieuwe visie zie je volgens de algemeen directeur terug in de McDonald’s-Vestiging in Hoorn waar het nieuwste assortiment verkrijgbaar is. ‘Eigenlijk gaat het er om dat we onze producten en onze service willen personaliseren. In Hoorn kun je aan tafel worden bediend en kun je je eigen hamburger samenstellen. Ook is er een McCafé, waar je allerlei soorten koffie kunt krijgen met een broodje of patisserie. En er is een saladebar met vers bereide ingrediënten.’

McDonald’s moet assortiment aanpassen

Streijaert zegt dat de innovaties in Hoorn op termijn in alle restaurants worden geïntroduceerd. De veranderingen zijn volgens de algemeen directeur nodig, omdat consumenten om gezonder voedsel vragen. ‘Dan moet je veranderen en je aanpassen.’ De fastfoodketen heeft door die veranderende vraag een aantal zware jaren achter de rug. ‘In de jaren 2011 tot 2014 hadden we het moeilijk. Wereldwijd liepen klanten weg, de omzet en de winst daalden. We vroegen ons af hoe kan dat? Onze conclusie was dat wij het wel goed deden, maar dat de omgeving veel sneller veranderde. Wij moesten dus ook versnellen. Dat betekende meer risico nemen in een bedrijf dat als vanouds erg van traditie houdt.’

Sterke kanten McDonald’s blijven behouden

De omslag betekent niet dat al het bekende fastfood van de menukaart wordt geschrapt. ‘Je moet je sterke kanten behouden en dat is een goede prijs/kwaliteitverhouding, gemak, snelle bediening en een ruime openingstijd. We willen voedsel aanbieden voor elk moment van de dag.’

Bron: Distrifood