Catamaran wedstrijd zorgt voor publiciteit

Catamaran wedstrijd zorgt voor publiciteit
Cafetaria Smul-Grill richt zich met de actie nu op de vrouwelijke gasten.

De uitbater van cafetaria Jimmy's in het Brabantse Vught had de primeur. Hij daagt klanten uit om zijn 'super catamaran' in minder dan 30 minuten tijd weg te werken. Als dat lukt, hoef je niet te betalen. Ook bij cafetaria Smul-Grill uit Neede is de catamaran wedstrijd inmiddels een groot succes.

Bert Rozema van cafetaria Smul-Grill: ‘Ik hoorde van de catamaran en was meteen geïnteresseerd. Na een telefoontje met cafetaria Jimmy’s besloot ik ook de catamaran op de kaart te zetten, met de weddenschap eraan gekoppeld.’
Het is een echte uitdaging, want een catamaran bestaat uit een kilo friet, twee XXL-frikandellen en een grote hoeveelheid saus naar keuze.

Geen ordinaire vreetwedstrijd

Rozema wil benadrukken dat het hem niet gaat om een ordinaire vreetwedstrijd. ‘We houden de deelnemers aan de weddenschap goed in de gaten. Het eerste kwartier gaat het nog wel, daarna begint het moeilijk te worden. Ik zeg dan altijd dat het wel lekker moet blijven, anders kun je beter stoppen.’ Het gaat de cafetariahouder vooral om de beleving. Rozema: ‘Vaak wordt de uitdaging in groepjes van drie tot zeven man gedaan. Die doen verslag op social media en dat zorgt voor veel klanten. Eén op de vier klanten lukt het om de snack in een half uur op te eten. Die hoeft dan niet te betalen.

PR waarde

'Ik krijg nu ook klanten van buiten het dorp die speciaal komen voor de catamaran’, aldus Rozema. Op Facebook worden de catamaran-weddenschappen duizenden keren geliked. De pagina heeft bijna 600.000 mensen bereikt en meer dan 5000 mensen hebben gereageerd. Volgens de Facebookpagina van Jimmy’s staat het record met 14 minuten op naam van Remy van der Wijngaart uit Boekel. Bij de Smul-Grill staat het record op naam van Bas Nijhuis met 19 minuten.