nieuws

Opa Max Verstappen uit kritiek op term ambachtelijk ijs

Fastfood 3618

‘De term ambachtelijk ijs wordt misbruikt’, zegt Frans Verstappen, eigenaar van Gelato Di Casa in Montfort en opa van van Formule 1-coureur Max Verstappen. ‘Steeds meer bedrijven zeggen dat ze ambachtelijk ijs verkopen. ‘Dat is onterecht. Het gaat vaak om ‘pottendraaiers’. Ambachelijk ijsbereider Frans Verstappen: ‘Je moet een eerlijk verhaal vertellen.’

Opa Max Verstappen uit kritiek op term ambachtelijk ijs

Pottendraaiers kopen de basismix bij de groothandel en werken met een diepvries’, aldus de kritische ijssalonhouder. Volgens Verstappen is ambachtelijk ijs een product dat dagelijks vers wordt gemaakt en waarvan de mix niet uit een pot komt. ‘Daar moet je energie en een stuk liefde insteken. Ik sta elke dag om 5.00 uur op en ben dan 5 uur bezig met ijsbereiding. Dat gaat op basis van originele ambachtelijke Italiaanse recepten en verse, pure ingrediënten, vaak vers fruit. Om 10.00 uur is het proces klaar en gaat het ijs in de koeling, dan kan het aanstijven. Vanaf 13.00 uur is het dan schepklaar.’ Het invriezen van ijs om zo een flinke voorraad op te bouwen, is er bij Gelato Di Casa niet bij. ‘Dat gaat ten koste van de versheid en de smaak. Je krijgt kristalvorming. Als een smaak op is, is het niet anders. Dan komen ze er de volgende dag maar voor terug.’

‘Ambachtelijk ijs komt uit fabriek’

De uitgesproken Verstappen (opa van Formule 1-coureur Max) is ook kritisch ten opzichte van de producten die de groothandel aanbiedt. ‘Als er staat ‘ambachtelijk ijs’, is dat in mijn ogen misleiding. Het komt namelijk uit de fabriek. Ik zeg niet dat het slecht is, maar je moet wel het eerlijke verhaal vertellen.’

‘VAIJ-leden zijn vaak geen ambachtelijk ijsbereider’

De Vereniging van Ambachtelijke IJsbereiders (VAIJ) moet het eveneens ontgelden. ‘Van de 350 leden is het merendeel geen ambachtelijk ijsbereider, dat vind ik kwalijk. Er moet een duidelijke scheiding
komen.’ Verstappen wil zijn mening graag kwijt, maar benadrukt dat het oordeel van de klant uiteindelijk doorslaggevend is. ‘De klant proeft het verschil wel en bepaalt het succes van je bedrijf. Dus daar ben ik niet bang voor.’ In het centrum van Montfort is de ijssalon van Frans Verstappen uitgegroeid tot een ontmoetingsplek, en niet alleen van autosportliefhebbers. IJsliefhebbers staan vooral bij mooi weer in de rij voor een ijsje of coupe. Gelato Di Casa vaart er wel bij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels