RTL4 kiest de beste cafetaria van Nederland

RTL4 kiest de beste cafetaria van Nederland

Kijkers van het RTL4-programma 'Beste van Nederland' bepalen binnenkort welke cafetaria de titel 'Beste cafetaria van Nederland' verdient. Twaalf provinciewinnaars gaan de strijd aan met elkaar.

De Beste van Nederland is een televisieprogramma van productiebedrijf Stay in Touch Media op RTL4 waarin ondernemend Nederland onderling de strijd aangaat. Per branche vechten elke week twaalf provinciewinnaars om de eretitel ‘Beste van Nederland’. Deze winnaars zijn geselecteerd aan de hand van mystery shop-bezoeken. Cafetaria's hebben zich daar niet voor aangemeld, maar werden achteraf benaderd met de vraag of ze mee wilden doen met het programma. Ondernemers betalen daar 1450 euro voor, met name voor het maken van vlogs samen met de redactie.

Met deze vlogs proberen de deelnemers kijkers van het programma vervolgens te bewegen om voor ze te stemmen.  'Juist die eigenheid maken de vlogs vaak tot een hit, die je minder snel krijgt wanneer je met een cameraploeg op bezoek komt” aldus producent en presentator Kevin Brouwer. 'Daarom laten we de deelnemers helemaal vrij om hun eigen content te maken. Professionele editors en de voice-over van Edwin Noorlander van Radio 538 zorgen vervolgens voor de finishing touch, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft.'

Degene met de meeste stemmen wordt uiteindelijk uitgeroepen tot de beste van Nederland.  Uiteraard mogen ondernemers daarnaast alles uit de kast halen om via eigen social media kanalen de meeste stemmen voor zich te winnen.

De vlogs van deelnemende cafetaria's zijn vanaf vrijdag 10 februari om 12.00 uur online te bekijken op de website van het programma en worden nog eens getoond tijdens de televisie-uitzending op 11 februari. Kijkers kunnen vervolgens tot vrijdag 17 februari stemmen op de website van het programma, waarna de uiteindelijke winnaar op diezelfde site bekend wordt gemaakt.

Marketing

Johan Arends van Snack- en Broodjeshuis Jongman in Assen is de deelnemer voor de provincie Drenthe. 'Wat ik van RTL4 heb begrepen is dat er veertig bedrijven in de provincie door mystery visitors zijn bezocht en dat wij als winnaar zijn geselecteerd. We zijn ook persoonlijk benaderd door dat bedrijf.' Arends vindt het de investering meer dan waard. 'Ik kan mijn bedrijf linken aan RTL4, dat is qua reclame heel sterk. Ik heb samen met het bedrijf een heel mooie vlog gemaakt, daarmee gaan we strijden om zoveel mogelijk stemmen te krijgen. Daarnaast doe ik zelf veel aan marketing op Facebook en in lokale media.'

Verdienmodel

Eric en Tamara Meertens van De Koffiepot uit Hardenberg hebben nog geen seconde spijt van hun deelname aan het televisieprogramma. Hun lunchroom werd in november 2016 uitgeroepen tot beste koffiehuis van Nederland. ‘Ik zie het als verdienmodel, vertelt Eric Meertens. ‘Je koopt je uitzendrechten en vervolgens kunnen je gasten via een poll op internet hun stem uitbrengen. Met 13.500 volgers op Facebook was dat niet moeilijk. Ik heb voor weinig geld veel reclame gemaakt.’