Vereniging van Chinese Cafetaria Ondernemers van start

Vereniging van Chinese Cafetaria Ondernemers van start
Shifen Wu, voorzitter van de VCCO tijdens de officiële start van de vereniging in Rotterdam. (C) Roel Dijkstra-Vlaardingen

De ceremoniële oprichting vond in september plaats, maar het bestuur van de Vereniging van Chinese Cafetaria Ondernemers (VCCO) werd maandagavond officieel geïnstalleerd tijdens een feest in Rotterdam. De belangstelling was groot.

Rond de 450 cafetariahouders waren aanwezig bij de officiële start van de VCCO, dat plaatsvond in New Ocean Paradise in Rotterdam. Shifen Wu, eigenaar van snackbar Van Vliet in Amsterdam, werd officieel tot voorzitter benoemd. Het bestuur bestaat uit totaal negen man, in het algemeen bestuur nemen dertig leden plaats. De vereniging telt op dit moment tussen de 150 en 200 leden. Het doel is om binnen een jaar vijfhonderd leden te hebben.

Focus

Volgens Wu is er een behoefte aan een vereniging voor Chinese cafetariahouders. 'Een groot gedeelte van Chinese ondernemers in deze branche wordt niet bereikt door ProFri. Koninklijke Horeca Nederland is een organisatie voor de hele horeca. De VCHO (Vereniging voor Chinese Horeca Ondernemers, red.), richt zich meer op restaurants. Onze focus ligt puur op de cafetariahouders, omdat we zelf in die branche werkzaam zijn', vertelt Wu. 'We kennen het klappen van de zweep.'

Imago

De vereniging wil helpen het imago van de branche te verbeteren. Een speerpunt daarbij is de taal. De taalbarrière maakt het ondernemen moeilijker voor cafetariahouders, weet Wu. 'Het kan zijn dat er kansen blijven liggen en dat het contact met de klant niet goed is omdat ondernemer de taal niet goed beheersen.' Daarnaast wil de VCCO leden helpen om zich te ontwikkelen. 'De wereld verandert, en als cafetariahouder zul je daarin mee moeten gaan. Het is niet meer de buurtsnackbar van vroeger, je zult een kwaliteitsslag moeten maken en moeten moderniseren. We kunnen elkaar daarbij ondersteunen en van elkaar leren, dat is de grootste doelstelling', aldus Wu.

Lidmaatschap van de VCCO kost 200 euro voor twee jaar. De vereniging wil onder meer inkoopvoordeel realiseren bij leveranciers, en is daarover al in gesprek met DeliXL.