nieuws

Klachten over prijsafspraken McDonald’s

Fastfood 2

Hamburgers van McDonald’s zijn vaak duurder in franchisevestigingen dan in eigen restaurants van de hamburgerketen. Volgens consumentenorganisaties in Frankrijk, Duitsland en Italië komt dat door oneerlijke prijsafspraken die het bedrijf maakt met zijn franchisenemers.

Klachten over prijsafspraken McDonald’s

De belangenbehartigers hebben hun bezwaren op papier gezet en naar de relevante mededingingsautoriteiten gestuurd. Dat meldt persbureau Reuters. dit bureau heeft documenten ingezien. McDonald’s zelf weerspreekt de aantijgingen, en stelt dat franchisenemers zelf hun prijzen vaststellen. Of deze klachten ook in Nederland rondgaan, is niet bekend.Hamburgers van McDonald's zijn vaak duurder in franchisevestigingen dan in eigen restaurants van de hamburgerketen.

Wereldwijd zijn vier op de vijf vestigingen van McDonald’s in handen van zelfstandige ondernemers, die een franchiseovereenkomst met het Amerikaanse bedrijf hebben. McDonald’s leent niet alleen zijn naam aan die restaurants, maar helpt ook bij het vinden van locaties, contacten met toeleveranciers en training en opleiding.

Omzet McDonald’s Nederland

McDonald’s presenteerde in maart 2017 haar jaarcijfers over 2016. In Nederland zag de keten de omzet met 8,6 procent stijgen tot 732 miljoen euro. In de ochtenduren tot 11.00 uur steeg de omzet met 17,3 procent op jaarbasis. In de late avonduren was de omzetgroei met 19,5 procent nog groter. ‘Eerder opengaan en langer openblijven loont’, zei topman Manu Steijaert van McDonald’s Nederland in een toelichting op de cijfers.

Steijaert legt uit dat het concern enerzijds de vruchten plukt van de investeringen die zijn gedaan in het ontbijt. ‘Nederlanders ontbijten steeds vaker buitenshuis. Daar hebben wij slim gebruik van gemaakt.’ Sinds 1 augustus vorig jaar zijn alle McDrives van de keten om 07.00 uur ’s ochtends al open.

De grootste omzetgroei boekte de keten evenwel in de late urHamburgers van McDonald's zijn vaak duurder in franchisevestigingen dan in eigen restaurants van de hamburgerketen.en na middernacht. ‘In veel restaurants, met name in de Randstad zijn we op bepaalde dagen al 24 uur open. Hier is ook vraag naar. Dat betekent als bedrijf dat je daaraan moet aanpassen.’

Opvallend is verder dat klanten van McDonald’s vaak kleinere bestellingen plaatsen en dat er gemiddeld minder producten op de kassabon staan. ‘Steeds vaker kiezen klanten voor een medium-size menu in plaats van een groot menu”, verduidelijkt Steijaert. ,,Mensen zijn zich steeds beter bewust van eten. Daar spelen we ook op in door ons assortiment steeds verder uit te breiden.’

Voor dit jaar voorziet de keten in Nederland een verdere groei van de omzet, geholpen door de ruimere openingstijden, maar ook door investeringen in restaurants. Daarvoor trekt het concern dit jaar 32 miljoen euro uit.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels