nieuws

Hamburgerkoning Diego Buik zet hamburger van 2050 euro op de kaart

Fastfood 2982

Diego Buik van South of Houston in Den Haag zet een hamburger van 2050 euro op de kaart. Gasten die de hamburger met bladgoud, kaviaar, kreeft en Waygu willen eten moeten wel even twee dagen van te voren bestellen zodat de ingrediënten op voorraad zijn. Buik breekt er ook het wereldrecord duurste hamburger mee.

Hamburgerkoning Diego Buik zet hamburger van 2050 euro op de kaart

Diego Buik, beter bekend als de Hamburger-koning maakte de dure burger op zondag 28 mei ter ere van Internationale Hamburgerdag. Maar daar blijft het niet bij. De burger komt ‘gewoon’ op de kaart van het restaurant waar hij sinds begin deze maand werkt.

De hamburger is gemaakt van Japans dry aged wagyu, Oosterschelde kreeft, foie gras, witte truffel, Remeker kaas, Japanse fruit tomaat (80 euro per kilo) en kaviaar. Bakker Edwin Klaasen van Desemenzo maakte het hamburgerbroodje van brioche met saffraan en bladgoud.

De speciale hamburgersaus is op basis van een reductie van vijfendertig kreeften, Madagascar vanille, saffraan, Jamaican Blue Mountain koffie en vierendertig jaar oude soja saus. Chef DiegoBuik  heeft met dit broodje het record in het Guinness Book of Records verbroken.

De verkoopprijs: 2050 euro. Dat is zo’n 2300 dollar. Het vorige record stond op 2000 dollar zo meldt het Guinness Book of World Records.

De burger is te bestellen bij South of Houston in Den Haag. Wie ‘m wil proeven, moet wel twee dagen van tevoren bellen.  Diego Buik maakt duurste hambuger

Hamburgerkoning Diego Buik

Diego Buik, ook wel bekend als de hamburgerkoning, werkt sinds 3 mei als chef-kok bij South of Houston in Den Haag. Buik werkte tot voor kort bij Capriole Café in dezelfde stad.

Buiks liefde voor hamburgers gaat diep. Een tatoeage ervan siert zelfs zijn arm. ‘Mijn collega’s zeggen altijd dat er in plaats van bloed, ketchup door mijn aderen stroomt’, zo vertelde hij in een eerder interview aan Misset Horeca. Begin april serveerde Buik ter ere van de in totaal 15.000 verkocht burgers, limited editions hamburgers bij Capriole Café in Den Haag. ‘Eén keer worden deze hamburgers gemaakt en daarna nooit meer.’

Passie voor hamburger

Zijn liefde voor de hamburger ontstond in Londen waar hij twee jaar als souschef werkte bij Soho House. ‘De burgertrend was daar  toen upcoming. Vond dat super. Terug in Nederland wilde ik daar iets mee doen. De trend was hier nog niet zichtbaar.’ Bij Eetcafé Opa in Rotterdam zette hij zijn eerste eigen burger op de kaart.

Meer over Diego Buik

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels