Cafetariaomzet groeit eerste kwartaal met bijna 3 procent

Cafetariaomzet groeit eerste kwartaal met bijna 3 procent

Cafetaria's, snackbars en frituren boekten in het eerste kwartaal een omzetgroei van 2,9 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat meldt ProFri na onderzoek van het CBS.

Deze groei ligt beduidend lager dan de stijging in de totale groep waarbij cafetaria's, snackbars en frituren zijn ingedeeld, de zogenaamde SBI-code 56102. Met een stijging van 10,2 procent groeide de omzet van alle ruim 14 duizend bedrijven in deze totaalgroep het hardst. In de Kwartaalmonitor Horeca van het CBS werd voor de totale horeca een omzetgroei van 6,4 procent gerapporteerd.

De huidige omschrijving ‘snackbars, lunchrooms en ijssalons’ die SBI-code 56102 draagt, zorgt volgens de vakvereniging voor verwarring. Tot deze categorie behoren namelijk ook alle vestigingen van fastfoodketens zoals McDonald’s, Burger King en Domino’s. Ook de omzet van foodtrucks en popcornkramen gaan mee in dezelfde cijfers. Hans Hus, voorzitter van ProFri, pleit er dan ook voor om de naam van deze categorie horecabedrijven te veranderen in Fastservice.

Het groeicijfer van 2,9 procent over het eerste kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 is gebaseerd op direct onderzoek bij de bedrijven die zijn aangesloten bij ProFri, waarvan een derde is aangesloten bij een formule. Frituurders profiteren ook dit kwartaal weer minder van het economisch herstel dan andere bedrijven in dezelfde categorie, zoals fastfoodketens, lunchrooms, ijssalons en popcornkramen.

Meer inspanningen

Ondanks de groei maakt ProFri-voorzitter Hans Hus zich zorgen. 'Een omzetgroei van bijna 3 procent is natuurlijk an sich uitstekend, zeker als je bedenkt waar we vandaan komen. Toch wil ik er een kanttekening bij maken. Net als de meeste andere bedrijven, moeten we als branche steeds meer inspanningen leveren om dit soort groeicijfers te realiseren. Vele honderden cafetaria’s zijn bijvoorbeeld de laatste jaren gestart met bezorgservice. Dat levert nieuwe klanten op en dus meer omzet. Je zou dus verwachten dat de groeicijfers hoger uitvallen. Je ziet nu wat we als vakvereniging al langer roepen: je moet meer doen om je omzet minimaal op peil te houden.'

Winstgevendheid

De kwartaalcijfers van het CBS geven geen zicht op de winstgevendheid van de cafetariasector. Onlangs kwamen wel alarmerende cijfers naar buiten over de winstgevendheid van de totale Nederlandse horeca. Die zou vorig jaar opnieuw zijn gedaald. Hus herkent dit fenomeen: 'De lagere winstgevendheid zit hem vooral in personele kosten. Per 1 juli gaat het minimumloon van 21-jarigen omhoog en stijgen de jeugdlonen – dus zullen de kosten verder stijgen. De roep bij de leden om een eigen cao neemt verder toe en we onderzoeken momenteel of dit haalbaar is. Daarnaast leveren nieuwe activiteiten, zoals maaltijdbezorging, zeker in het begin extra kosten op. De winstgevendheid van onze sector is een punt van aandacht voor onze vakvereniging.'

Formulebedrijven

Binnen de frituurbranche presteerden de formulebedrijven in kwartaal 1 van 2017 bovengemiddeld. Merken als Kwalitaria, Family, Foodmaster en Snackpoint plusten enkele procenten meer, met Kwalitaria als uitschieter. Dat is een verandering ten opzichte van eerdere jaren, waarin de zelfstandige cafetaria’s het soms beter deden. Ondanks de zorgen die ProFri heeft, zijn de cijfers volgens de vakvereniging bemoedigend, omdat de index ten opzichte van 2010 (100) in de eerste drie maanden van dit jaar op 120 staat.