'Friet en burgers populairst in groeiende foodtruckmarkt'

'Friet en burgers populairst in groeiende foodtruckmarkt'
Veel foodtrucks hebben leuke namen voor zichzelf bedacht.

Foodtrucks - love them or hate them - blijven voorlopig deel uitmaken van ons culinaire landschap. Sterker nog, het aanbod zal de komende tijd alleen maar groeien.

Vorig jaar waren er maar liefst 153 foodfestivals in Nederland, met in totaal 260 edities verspreid over het land, meldt Nu.nl. Daarnaast nodigen steeds meer muziekfestivals foodtrucks uitnodigen om festivalgangers van allerlei snacks en versnaperingen te voorzien, zeggen verschillende organisatoren van foodtruckfestivals tegen de nieuwssite.

Foodtruckfestivals zijn nog wel vrij nieuw; 80 procent van de evenementen is pas een paar jaar bezig.

Friet en hamburgers

Wat zijn dan de trends in foodtruckland? Volgens horeca-adviseur David Maartens is dat op dit moment sushirrito, bbq en flammkuchen. 'Maar ook gezonder eten, zoals salades en pokébowls, is de laatste jaren populairder geworden.' Nederlanders gaan echter in de meeste gevallen voor de bekende snacks zoals friet, hamburger en saté, zegt Bob Nagel, organisator van Eten op Rolletjes. 'De gewoonte zit in hun hoofd. Misschien kiezen ze wel liever voor het bekende, omdat ze dan weten wat hun geld waard is.'